• Lanson

Det som skrämmer mig är nålarna inte att kläma ut min bebis!

Är livrädd för nålar, det är det jag fruktar mest över hela förlossningen! Det är ju ett tag kvar men jag skulle vilja veta hur ont allting gör... kanylen i handen, epiduralen, bäckenbotten bedövning m.m

Och nej jag vill inte föda utan bedövning! Det är ett måste. Så jag undrar hur smärtan känns av alla nålarna. och om man spricker och dom ska sy igen bristningen :O Usch!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-30 14:26:06:
    Kan man förbereda sig innan man åker in till förlossningen med bedövningskräm just för kanylen i handen? Kan man begära att få den isatt då när man kommer in innan bedövningen går ur?

• Svar på tråden Det som skrämmer mig är nålarna inte att kläma ut min bebis!
  • Acinorev

Inget av det känns över huvud taget kan jag säga. Fått kanyl i handen, spruta i underlivet, blivit sydd och fått akupunktur och inget kändes ett dugg.

• Lanson

Med epiduralen ska ju endå in en bit i ryggen, och de för ju in en liten slang, det MÅSTE ju kännas och göra ont!?

• eileme84
    Lanson skrev 2007-07-30 14:19:29 följande:
    Med epiduralen ska ju endå in en bit i ryggen, och de för ju in en liten slang, det MÅSTE ju kännas och göra ont!?
    känndes ingenting för mig..och dropp i handen måste man inte ha...jag fick det för att jag sattes igång så jag fick värkstimulerande dropp..jag hade bara eda som bedövning o det va toppen bra.. blev sydd efteråt så då gav dom massa sprutor där nere men det kändes ingenting..när du har ditt barn hos dig så glömmer du allt annat :)

jag e själv livrädd för sprutor..kunde knappt ta stick i fingret för att mäta järnvärdet när jag va gravid och jag kommer inte kunna vara me imån när min son får 3 månader sprutan heller MEN edan va ingenting
  • miniminja

Man får väl bedövning innan de sätter i epiduralen, har jag för mig? Jag kommer iaf inte ihåg att det gjorde ont, men oas var jag ju typ hög på lustgas då,,,

Nål i handen var fruktansvärt. Jag var livrädd för nålar, vilket jag försökte berätta för BM, vilket hons ket i. Självklart lyckades hon spräcka ådern, så jag fick ta ännu en nå i armvecket.

Försök att få med i din journal att du är nålrädd, så kan de ta det försiktigare.

• NovJenny

Jag är också lite känslig för nålar. jag använda lustgasen när hon satt i kanylen! Ha ha!
    Någon annan nål fick jag inte, så jag kan inte yttra mig om dem.

Noah 2oo61111
  • growingbelly

Hej! Jag förstår din rädsla. Epiduralen kan "kännas" när man sticker in den, men jag skulle nog inte säga att det gör ont, snarare att de tkänns lite obehagligt, men att det går över på några få sekunder. Dropp i handen är jag expert på hur det känns och det kan vara väldigt olika. Det kan göra ont när de sätter dit den och det kan vara helt smärtfritt. Sedan kan det kännas lite kallt när man får dropp och ibland stramar det när man rör sig, men det är ju ingen nål som sitter där utan en tunn tunn slang så det går så bra. Mitt tips är: titta bort när de ska sticka dig och andas djupt och blunda. Tittar du gör det ont fast det inte gör ont. Lycka till!

• M  a  L  i  N

Usch jag hatar också sånt.... Varför får man kanyl...?

• Ekrlsn

gå till en aurorabarnmorska och berätta om stickrädslan, jag har gjort det och det står i min förlossningsplan att jag inte ska ha någon bedövning eller dropp...

• LillaMilou

Jag ville också ha bedövning, men det hanns inte med. Lustgasen hjälpte jättebra. Tänkte bara skriva det så att du vet att det kan hjälpa enbart med lustgasen också. Lycka till!

• MissLilo

jag är oxå rädd för sprutor, oprecis som du var jag mest rädd för det under förlossningen.

Men nr man väl kom in så tänker man inte så, då bad jag faktiskt att få en eda. HAde sååå ont då och stod inte ut.

MEn att få edan lkändes inte alls, faktiskt!!
    Tyckte kanylen kändes lite, men får väl sklla mig själv då jag satt osh tittade som jag gjorde.
    Precis som akupunkturen kändes lite oxå att få ditt nålarna.

Skrev med stor röd penna i min plan att jag var rädd för sprutor för övrigt. De bruar förstår det.

Svar på tråden Det som skrämmer mig är nålarna inte att kläma ut min bebis!