• molekyl

Vill jobba med barn - vad jobbar man med då?

Hej, jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Jag är nyligen färdigutbildad inom ett kul och relativt välbetalt yrke. Men det finns inte mycket jobb att få.

Det största problemet är att jag vill jobba med barn (jag är alltså utbildad inom något helt annat). Det är det mest givande jag kan tänka mig. Det gör inget om jag inte tjänar storkovan på det.

Så till min fråga. Vad jobbar man som då? Skulle kunna tänka mig att va resursperson av något slag i skolan, fritidsledare, åt det hållet. Helst vill jag jobba med barn upp till 12-årsåldern.

Vad krävs för utbildningar? Går det att få jobb utan utbildning?

Skulle bli jätteglad om någon vill svara på mina frågor.

• Svar på tråden Vill jobba med barn - vad jobbar man med då?
  • vänat

ja elevassistent på skolan eller som barskötre på fititis. kortitids

• Boel1

Vikariat på förskolor kan du kanske få fast du inte har utbildning på barn. Om du vill satsa på att jobba med barn bör du gå förskollärutbildning, annars kan det vara svårt att få fast jobb.

• nano

Jag tror att man kan bli fritidspedagog om man vill jobba på fritids annars är det lärarutbildning som gäller. Det är tydligen jättesvårt att få jobb som barnskötare. Har jobbat som vikare och träffade då en barnskötare med ca 10 års erfarenhet som varit arbetslös i ca 2 år... Dagis/förskolor vill tydligen hellre anställa lärarutbildad personal än barnskötare.

• cissi77

Jag jobbar som vårdare på ett kortishem för barn med funktionshinder det roligaste jobb jag någonsin har haft!

• molekyl
    nano skrev 2007-07-30 16:17:54 följande:
    Jag tror att man kan bli fritidspedagog om man vill jobba på fritids annars är det lärarutbildning som gäller.
    Vet du hur lång utbildning det är för fritidspedagog och barnskötare?
    Är det inte så att barnskötare är mindre betalt och eftertraktat för att de inte är pedagoger? Eller har jag fått det om bakfoten?