• molekyl

Vill jobba med barn - vad jobbar man med då?

Hej, jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Jag är nyligen färdigutbildad inom ett kul och relativt välbetalt yrke. Men det finns inte mycket jobb att få.

Det största problemet är att jag vill jobba med barn (jag är alltså utbildad inom något helt annat). Det är det mest givande jag kan tänka mig. Det gör inget om jag inte tjänar storkovan på det.

Så till min fråga. Vad jobbar man som då? Skulle kunna tänka mig att va resursperson av något slag i skolan, fritidsledare, åt det hållet. Helst vill jag jobba med barn upp till 12-årsåldern.

Vad krävs för utbildningar? Går det att få jobb utan utbildning?

Skulle bli jätteglad om någon vill svara på mina frågor.

• Svar på tråden Vill jobba med barn - vad jobbar man med då?
  • vänat

ja elevassistent på skolan eller som barskötre på fititis. kortitids

• Boel1

Vikariat på förskolor kan du kanske få fast du inte har utbildning på barn. Om du vill satsa på att jobba med barn bör du gå förskollärutbildning, annars kan det vara svårt att få fast jobb.

• nano

Jag tror att man kan bli fritidspedagog om man vill jobba på fritids annars är det lärarutbildning som gäller. Det är tydligen jättesvårt att få jobb som barnskötare. Har jobbat som vikare och träffade då en barnskötare med ca 10 års erfarenhet som varit arbetslös i ca 2 år... Dagis/förskolor vill tydligen hellre anställa lärarutbildad personal än barnskötare.

• cissi77

Jag jobbar som vårdare på ett kortishem för barn med funktionshinder det roligaste jobb jag någonsin har haft!

• molekyl
    nano skrev 2007-07-30 16:17:54 följande:
    Jag tror att man kan bli fritidspedagog om man vill jobba på fritids annars är det lärarutbildning som gäller.
    Vet du hur lång utbildning det är för fritidspedagog och barnskötare?
    Är det inte så att barnskötare är mindre betalt och eftertraktat för att de inte är pedagoger? Eller har jag fått det om bakfoten?

Har man inte fritidspedagoger i skolan också? Jag vill gärna hjälpa till i klassrummet, men inte som lärare. Tror jag passar bäst så.
  • molekyl
    Boel1 skrev 2007-07-30 15:45:02 följande:
    Vikariat på förskolor kan du kanske få fast du inte har utbildning på barn. Om du vill satsa på att jobba med barn bör du gå förskollärutbildning, annars kan det vara svårt att få fast jobb.
    Hur lång är utbildningen till förskollärare? Vad läser man?
  • vänat

banskötareutbildning är på 40 veckor det vill säga ett årig utbildning.

• vänat

jo barnskötare har mindre betalt än måde fritidpegoger och förskloarare.

Man läsre baland annat om barns fyskia,social,kännslomäsiiga utveckling då man läsre till barnskötare,sen fick fi ha lite musik på utbilndling,bild o form, fosterutvecklingen, garvitete barnetsföda, utvecklingsprinsiper,Utvecklings teorier, barneslib vsvilkor, samhälletsbarnomsorg, förskolans mål innnehåll och arbetssätt, barnslek, personal och föräldrar i förskolan , att vara parktikant, barnsomvårdnad i förskolan, social omsorg och fostran, utvecklingen under skolåren, barnetsfyska ålder, skolbarnomsorg, att arbete på fritidshem, skolabarns fritid, skola och undervisning, invadrare och deras barn, fyski och psykisk hälsa, barn med hanikapp, barns reaktioner och omsorger om barn i karatastofsituationer.

Ja kan ha vart något mer också minnes just nu detta då det b var ett tag sedan jag själv läste tillbarnskötre kan det ju har förändrars lite grann var klar i dec 1991. Så det kan ju ha jhänt en del andra saker utbildningsmässigt.

• molekyl

vänat - å tack så mycket. Jag är glad att nån hjälper mig att reda ut alla begreppen.

• Lilla Mumintrollet

Jag är bland annat barnskötare..har flera utbildningar Och jag får inga fasta jobb som barnskötare...bara vikariat.

Och jag känner att jag vill arbeta med barn inom förskolan. Så, jag börjar plugga till förskollärare (3½ år) på distans nu i höst. Ska bli så spännande

• JeckaH

Fritidspedagog och förkollärare blir man om man går lärarutbildningen på högskola (förskollärare och fritidspedagoger är alltså lärare). Barnskötare kan man bli genom komvux och då är det vanligtvis ett år som gäller. Barnskötarjobb finns i princip inte alls, om man inte vill vikariera runt i kommunen. Man ska ha en oändlig tur om man får ett fast barnskötarjobb idag.

En utbildning är och ska vara ett måste för att kunna arbeta med barn. Det är svårare än de flesta tror. Det omfattar ofta att arbeta med hela familjer och ofta med familjer i kris. Dessutom är det viktigt att förstå sig på utvecklingspsykologi och pedagogik för att barnen på bästa sätt ska tillgodogöra sig sin vistelse i förskolan eller på fritids. Gryppdynamiska effekter och sociala strukturer är viktigt att kunna för att barnen ska kunna lära sig att fungera tillsammans.

• molekyl

Ja, det är ju ett enormt ansvar att jobba med barn. Nästan lite läskigt.
    Jag blir med största sannolikhet arbetslös nu i september. Kan man få praktisera/vikariera på en skola/förskola/fritids? Jag fick göra det förra gången jag var arbetslös, men inte förrän jag hamnade i såndär arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Men jag vill inte gå och stämpla i tre månader innan jag får praktisera. Någon som vet hur det funkar?

Det skulle ju vara bra om man kunde testa på yrket lite innan man väljer en flera år lång utbildning. Mer prao åt folket!

JeckaH skrev 2007-08-01 09:59:24 följande:
    Fritidspedagog och förkollärare blir man om man går lärarutbildningen på högskola (förskollärare och fritidspedagoger är alltså lärare). Barnskötare kan man bli genom komvux och då är det vanligtvis ett år som gäller. Barnskötarjobb finns i princip inte alls, om man inte vill vikariera runt i kommunen. Man ska ha en oändlig tur om man får ett fast barnskötarjobb idag.En utbildning är och ska vara ett måste för att kunna arbeta med barn. Det är svårare än de flesta tror. Det omfattar ofta att arbeta med hela familjer och ofta med familjer i kris. Dessutom är det viktigt att förstå sig på utvecklingspsykologi och pedagogik för att barnen på bästa sätt ska tillgodogöra sig sin vistelse i förskolan eller på fritids. Gryppdynamiska effekter och sociala strukturer är viktigt att kunna för att barnen ska kunna lära sig att fungera tillsammans.
  • Lilla Mumintrollet
    molekyl skrev 2007-08-06 19:14:58 följande:
    Hur lång utbildning är det för förskollärare? Någon?
    3½ år.
Svar på tråden Vill jobba med barn - vad jobbar man med då?