Får man bo hur många som helst i en lägenhet?
Eller kan man bli anmäld till sociala om man bor många personer på få kvm?
Eller kan man bli anmäld till sociala om man bor många personer på få kvm?
Ja, det verkar som det. På Rosengård i Malmö tränger de ju ihop familjer på 10-12 personer i en tvåa eller trea. Ingen soc.förvaltning går in. Tvärtom... de skaffar inga större lägenheter inte.
Det finns väl ingen lagtext med begränsningar men hyresbolagen eller bostadsrättsföreningen kan ju ha bestämmelser om hur många som får bo.
Hm...jag vet inte hur många man får bo i en lägenhet. Jag vet en familj som hade tio ungar o de bodde i en 3:a. HUA.
Borde vara ur brandsäkerhetssynpunkt inte få bo hur många som helst. Vet dock ej vad soc säger.
Vi har snart 4 barn och bor i en omgjord 4ra (egentligen en 3a), alltså kommer barnen få dela rum 2 och 2 men alla barn är under 6 så de kanske klarar det en tid?. Har inte råd med hus nu.
Anonym (TS) skrev 2007-07-30 17:09:40 följande:
Tack för svar. Jag vet att grannarna kommer prata om oss, redan med 3 barn skojar grannarna friskt om oss och vårat sexliv och barnafödande ......tänkte bara så man inte får soc på sig om någon anmäler.
Funderar ju nästan på abort men jag har inte hjärta till det. Allt matriellt kan vi ju ta igen sen.
soc anser 2huvud per rum om det inte e inte är olika kön
tex 2flickor 2pojkar funkar men om du har 3pojkar &1flicka /3flickor 1pojke
så kan du gå in o begära en större lgh för tjejen eller killen inte ska behöva dela rum med det andar könet
jag födde för 6dagar sedan vårat fjärde barn, och visst får man höra av grannar attt vi borde skaffa en annan hobby
och dom undrar hur vi får plats. vi bor i en 5:a (radhus) det finns alltid människor som har ngt att påpeka. antingen så har man för många eller för få barn.
ni får göra det som blir bra för er, dvs göra det bästa utav det.
lycka till
misstänkte att det fanns nåt sånt.
Om du ska ha in soc i ditt liv ja! Ska du ha bidrag för att slippa ha könen bo med varandra? Nä, det skrev du ju inte. Inte bryr sig socförvatlningen något om att en bror bor med sin syster!
Anonym (TS) skrev 2007-07-30 18:08:46 följande:
Nä, vi bor i bostadsrätt (köpt lägenhet). Vi är inte så fattiga men har inte råd att punga ut 3 miljoner idagsläget för en villa. Vi har inga ekonomiska problem så alltså!, tror vi tjänar rätt bra men jag har inte fast jobb fast jag jobbar mycket.
soc anser 2huvud per rum om det inte e inte är olika kön
tex 2flickor 2pojkar funkar men om du har 3pojkar &1flicka /3flickor 1pojke
så kan du gå in o begära en större lgh för tjejen eller killen inte ska behöva dela rum med det andar könet
Som sagt, det där gäller ju om man ska tjaffsa med soc om att få mer bidrag och få en anledning. För klart syskon kan dela rum.
Det blir en flicka på 6 och hennes lillasyster på 4½, sen pojke på 2 med bebis....om inte bebisen bor med oss såklart.
Bo hur ni vill! Du känner väl dina egna barn bäst?
Anonym (TS) skrev 2007-07-30 18:25:40 följande:
För oss blir det inga problem, våra barn är aldrig ens i sina rum de vill vara med oss var vin än är....tom på toa . Dom sover bara inne hos sig men sen på dagarna är vi ihop.
Men grannarna är ju så skojfriska
Sakoline
Vet inte vart du har fått att soc påstår att en pojke och en flicka inte kan dela rum. Jag jobbar med försörjningsstöd och det finns ingen möjlighet att ordna med större bostäder åt familjer med många barn för att familjen anser att en pojke och en flicka inte kan dela rum. Två barn per rum går hur bra som helst oavsett kön. Även tonåringar anses kunna dela rum som syskon. Vet att vi avslagit ansökan om ökad hyreskostnad till en familj som hävdade att barnen av religösa skäl inte kunde dela rum på grund av olika kön. Då hänvisade vi till att då fick föräldrarna välja att sova i vardagsrummet och låta barnen få varsitt rum.
Socialtjänsten ser till vad en låginkomsttagare i kommunen skulle kunna kosta på sig och en låginkomsttagare har inte råd att ge varje barn ett eget rum om man har många barn.
Till ts: Strunta i vad grannarna säger. Socialen struntar i om du placerar två barn i varje rum. Har aldrig hört talas om att någon blivit anmäld för att man bor trångt.
hmm.. jag här var jag bor skulle det bli problem om det skulle finnas lag på hur många som får bo på en viss yta. Hemma hos mina föräldrar bodde vi 13 barn och två föräldrar i 5 sovrum. I vissa peridoder delade syskon säng med varandra och vardagsrummet har också fungerat som sovrum ibland. Men jag tycker inte att jag har lidit av att sova i samma rum som syskonen. Det har kännts tryggt att sova i samma rum som äldre syskon.
I min bekantskapskrets finns många med liknande uppväxt.
Min bror bor nu tillfälligt med fru och tre barn i en tvåa. De sover alla i samma rum.
Nej, jag tycker iallfall att dagens människor är för bortskämda.