• gersime

Någon med gott recept på köttfärssoppa?

Ja finns det någon som har något gott recept på köttfärssoppa? Gärna med potatis och morötter i

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon med gott recept på köttfärssoppa?
  • 704regan

Här kommer mitt favoritrecept på köttfärssoppa(c:a 6 portioner):
    2 råa potatisar grovrivna
    1 purjolök finstrimlad
    ½ röd paprika hackad
    ½ kg köttfärs
    1 msk curry
    1 msk paprikapulver
    ½ msk farin(eller lite vanligt strösocker)
    1 burk krossade tomater
    1 l vatten
    1,5 dl mjölk
    1.5 msk soja
    salt
    peppar
    bryn färsen i olivolja strö över curryn, paprikapulvret o farin. Tillsätt övriga ingredienser, ta göärna en buljongtärning också men var lite försiktigare med saltet då. Låt sjuda c:a 30 min, smakar faktiskt bäst om den sedan får vila ett dygn. Servera med riven ost.

Man kan gärna tillsätta rivna morötter, det ger mer mättnad.

• 704regan

Morötterna får alltså koka med hela tiden.

• gersime

Tack så mycket!
    Får ta bort curryn bara, mår illa bara av tanken just nu

Får ta och testa!

• Lilla My i Finland

Brukar koka potatis, morötter o sopprötter (frusna) och så köttfärs som jag kryddar och steker först o blandar i... Det blir gott om man kryddar köttfärsen bra!

• Grannen

Jag gör en soppa fast har inget reept. Gör såhär iaf.

Skala och skiva potatis, koka i vatten med en grönsaksbuljongtärning i. Stek upp köttfärs och lök. Lägg i i grytan. Häll i chilisås el ketschup. Mkt oregano, svartpeppar och salt efter smak. Lägg i grovt riven morot. (alt gör slantar som du kokar med potatisen.)

Ät med mkt gott bröd till.

• Mumzzan

jag har en god köttfärssoppa men där är varken morötter eller potatis i.. däremot kan man ha det till! och göra lite mer grytaktigt om man vill!

stek lök och vitlök.. tillsätt köttfärs och paprika efter smak.. stek med chorizokorv.. krydda med salt, peppar och paprikapulver.. häll i chilisås och cambells tomatsoppa.. späd med buljong till lagom konsistens.. låt puttra ett tag så paprika blir lagom mjuk.. häll i creme fraiche på slutet!
    supergott!
    speciellt gott med hembakat vitlöksbröd och potatis till! :)

• Bibabba

Har ett supergott recept på kryddig köttfärs o potatissoppa:

1 kg fast potatis
    2 lökar
    1 paprika
    1-2 röd chilifrukt
    500g köttfärs
    matolja
    paprikapulver
    1-1½ liter köttbuljong
    2 dl chilisås
    salt o peppar

Serveras med bröd, matlagningsyghuts o färsk klippt persilja.

Skär potatisen i 1½ cm stora tärningar, grovhacka lök o paprika, finhacka chilifrukten.
    Fräs köttfärsen o löken på hög värme i en stor gryta, krydda rikligt med paprikapulver. Lägg i paprikan o chilipeppar efter en liten stund. Stek tills färsen är genomstekt.
    Häll i potatisen, köttbuljongen o chilisåsen. Köttbuljongen ska täcka grytblandningen med några cm marginal. Låt koka under lock tills potatisen är mjuk. Krydda med salt o peppar.

Om jag tappar ett hekto eller två så låt dem ligga, jag behöver dem inte!
Svar på tråden Någon med gott recept på köttfärssoppa?