Parklekar i Stockholm?
Vad finns det för roliga och bra parklekar i Stockholm?
Undrar mest om det finns några på Kungsholmen eller på Söder, för andra sidan av stan har jag lite koll på redan.
Vad finns det för roliga och bra parklekar i Stockholm?
Undrar mest om det finns några på Kungsholmen eller på Söder, för andra sidan av stan har jag lite koll på redan.
På Kungsholmen finns väl två stora: en i Kronobergsparken (rakt ovanför Drottningholmsvägen) och en i Rålambshovsparken. Min plutt är bara 7 månader än, så vi är dålig testpatrull, dock ! Har i o f s lekt (barnvaktat) i K-parken med en liten tjej ett par gånger för ett par år sedan, och hon trivdes där.
Det finns flera stycken bra!
Rålis är vi ofta i. Det är en bra rutschkana för riktigt små barn. Nu när pluttan är 3 känns det dock som hon är i en mellanfas. Snart kommer hon klara de avancerade klätterställningarna, men hon är inte riktigt där just nu. Den långa rutschkanan är dock populär. (Nackdel om man har små barn: småbarnsdelen har inget staket.)
Vår "vanliga" park är Högalidsparken. Det är inte så mycket till parklek, utan mer en vanlig lekpark. Parken fick massor av nya grejer förra året och har många roliga saker. Småbarnsdelen är inhängnad.
Drakenbergsparken är väldigt bra, med härligt stora ytor (DOCK - det går ett cykelstråk genom parken...) Inhängnat för de minsta, kul klättergrejer även för de lite större.
Bleckan är också väldigt bra, med stor variation på grejerna. Kul med djuren. Här är det också stora ytor.
En favorit är Skånegläntan. Den är långsmal och har grejer för alla. Inhängnat för de minsta och riktigt avancerade saker för de lite större.
Det var några tips, från en Söderbo
Tackar så mycket :)
Nu när dottern är 2.5 så tycker hon att bara sitta i vagnen när vi promenerar runt blir rätt långtråkigt, så det skall bli skönt att ha några lite rejälare lekparker att upptäcka på bra promenadavstånd från Vasastan.
I Kronobergsparken så ligger en småbarnsdel med staket om lite ovanför den vanliga parken, mer upp på kullen, liksom!
Nu har jag scoutat lite på kartan, men jag hittar inget som skulle kunna vara Skånegläntan. Det skulle vara hemskt roligt att få veta var den ligger ;)
Den ligger vid gamla Skatteskrapan (som numera byggs om till studentbostäder). Från Skatteskrapan och nästan ända fram till Rosenlunds sjukhus är det en lång grön park. Till stor del så är det olika lekdelar i denna park.
Har varit i Humlegården mede mina tjer. Var som tre delar med olika saker för olika åldrar. På veckodagarna är det även olkia aktiviteter som tex korvgrillning. Jättebra tycke jag den var. inhängnad. Bor inte i stockholm men det blir ofta en parklek när man är i stan och shoppar. Barnen älskar det !