Lämpligt schema för snart tvååring
Vi kommer snart att skola in vår son på dagis efter att ha haft lyckan att tillbringa nästan två år hemma med honom. Pappa är egenföretagare och jag har precis påbörjat ett nytt jobb, efter att ha varit hemma med sonen på heltid. Jag har vissa möjligheter att påverka min anställningsgrad och sambon kan jobba relativt flexibelt då han basar över sig själv (med den reservationen att allt ändå måste skötas och hinnas med i slutändan, förstås!). Tyvärr kommer vi båda att ha relativt långa restider till och från jobbet. Jag en timme och sambon ca 35 min enkel väg.
Nu till min fråga till er med erfarenhet antingen som förälder eller som förskolepersonal. Hur skall vi lägga schema för att det skall bli så bra och "lagom" som möjligt för vår son? Ge gärna tips på vad som kan vara bra att ta med i beräkningen och tänka på samt motivera varför! Vad är t.ex. bättre, färre dagar men långa eller alla vardagar något kortare? Tidig morgon och tidig hämtning eller sen morgon och längre på eftermiddagen? Ja, ni förstår säkert!
Tacksam för svar och hjälp inför förskolans start!
mvh/Niccan