• Niccan

Lämpligt schema för snart tvååring

Vi kommer snart att skola in vår son på dagis efter att ha haft lyckan att tillbringa nästan två år hemma med honom. Pappa är egenföretagare och jag har precis påbörjat ett nytt jobb, efter att ha varit hemma med sonen på heltid. Jag har vissa möjligheter att påverka min anställningsgrad och sambon kan jobba relativt flexibelt då han basar över sig själv (med den reservationen att allt ändå måste skötas och hinnas med i slutändan, förstås!). Tyvärr kommer vi båda att ha relativt långa restider till och från jobbet. Jag en timme och sambon ca 35 min enkel väg.

Nu till min fråga till er med erfarenhet antingen som förälder eller som förskolepersonal. Hur skall vi lägga schema för att det skall bli så bra och "lagom" som möjligt för vår son? Ge gärna tips på vad som kan vara bra att ta med i beräkningen och tänka på samt motivera varför! Vad är t.ex. bättre, färre dagar men långa eller alla vardagar något kortare? Tidig morgon och tidig hämtning eller sen morgon och längre på eftermiddagen? Ja, ni förstår säkert!

Tacksam för svar och hjälp inför förskolans start!

mvh/Niccan

• Svar på tråden Lämpligt schema för snart tvååring
  • Miss Lau

Min erfarenhet som förälder och personal är att lagomt korta dagar 4-5 dgr/vecka är att föredra. Det för att barnet ska få in rutiner och komma in i gruppen på ett bra sätt. 

Hör med förskolan vilken tid de har morgonsamling, de flesta brukar vilja att alla barn är med då. Och för barnet är det en bra start på dagen. Och så brukar de flesta förskolor ha mer organiserade aktiviteter före lunch. Efter maten är det vila, mellis och sen börjar barnen droppa av.

Jag har också turen att kunna välja tider relativt fritt för mina barn och de går 8.30-15.00. 

• Niccan

valmar
    Tack för dina synpunkter!

Jag förstår att lite kortare dagar med samma rutiner/tider är det bästa. Men som jag antydde - om än kanske lite otydligt - så spelar många faktorer in för oss. T.ex. lång resväg för oss båda samt att sambons "arbetsbeting" är konstant. Han kan visserligen inom rimliga gränser vara flexibel men jobbet måste lika fullt GÖRAS någon gång under dygnets alla timmar/veckans alla dagar... Jag har heltid i grunden men med möjlighet att arbete något mindre, men det påverkar ju förstås privatekonomin samt att min restid gör dagarna rätt långa oavsett. Så vi försöker finna en mellanväg, där sonen inte skall behöva vara för mycket på förskolan, men där vi inte heller tvingas gå förbi varann hela tiden och aldrig hinna vara en hel familj.

Fler synpunkter någon?

mvh/Niccan

• Niccan

*puff*

Finns det verkligen inga fler som kan/vill dela med sig av sina synpunkter och erfarenheter?

Jag söker fler perspektiv och åsikter än det uppenbara att relativt korta dagar med fasta rutiner för hämtning och lämning är "bäst". Erfarenhet kring tidig alternativt senare morgonlämning t.ex.? Eller hur det fungerar med färre dagar i veckan även om de då blir lite längre?

/Niccan

• Marie30

Vi hade samma funderingar och frågade dagisperoalen. Hon sa också att fler kortare dagar oftast funkar bättre än få långa men menade samtidigt att barn är otroligt flexibla så man ska göra det bästa för alla.

• panki2

Jag är förskollärare och det är svårt att svara utan att veta hur just ert barn funkar.

Generellt är det bättre för barnen att ha kortare dagar men det skall ju också fungera med jobb osv. Många föräldrar jobbar omlott dvs. en börjar tidigt och en börjar senare.

Går inte det är det väl jätte bra om man kan ha en hel dag ledigt i veckan.

Om du ska se det ur en pedagogisk synpunkt så är det mellan 9-14 som den styrda pedagogiska verksamheten pågår (iaf på min förskola och många andra jag jobbat på). Styr timmarna lite efter det.

Är er son morgonpigg kanske det är bra att försöka lämna tidigt på morgonen och hämta lite tidigare eller tvärtom.

Lycka till!

• Niccan

Panki2
    Tack för jättebra synpunkter!
    Hur just vår son fungerar vet vi ju inte riktigt förrän han prövas i den nya situationen och det är väl därför jag vill ha in lite olika erfarenheter och upplevelser från andra. Något facit räknar jag ju inte med att någon skall kunna ge, men indikationer på hur det ena alternativet står sig mot det andra kan ju ändå vara vägledande.

Eftersom jag har lång restid till jobbet - 2 h/arbetsdag - vinner jag ganska lite på att försöka gå kortare arbetsdagar. De blir liksom långa ändå. Att gå ner i tid till 80% och vara hemma en dag i veckan kan däremot vara ett alternativ. Eller att försöka få tillstånd att förlägga en arbetsdag i veckan hemma och därmed slippa restiden... Sambon kanske kan lämna lite senare på morgon övriga dagar och så hämtar jag så fort jag kan. *funderar vidare*

Fler erfarenheter någon?

/Niccan

• uniMog

För att svara så bra som möjligt: Vilka är dina resp. pappans "normala" arbetstider? I vilken mån kan ni flexa?

Mina åsikter är iaf att fler korta dagar är bättre än få långa och att man bör vara med på
    morgonsamlingen
    så mycket som möjligt av den pedagogiska biten

dvs: kolla med dagiset vilka tider de äter, sover, har gemensamma samlingar och pedagogisk/planerad verksamhet (som tex att de alltid har "gympa" kl 9 på måndagar, går till skogen kl 14 varje torsdag)

Vi har valt att båda jobba 80% och lägga arbetstiderna så bra som möjligt för dagislämning/hämtning vilket innebär att barnen är på dagis 8-14 (14.30? osäker.. de har just börjat på nytt dagis) och då arbetar pappan 7-13 och jag 9-15.15.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • cicci85

Som många skrivit så är många korta bättre än färre långa!
    om ni är morgonpigga och kan börja jobba tidigt så skulle jag föredra att lämna och hämta tidigt.
    Många förskolor har samling kl 9 så innan det är det ju bra att komma iaf!
    8-15 har nog 50% av barnen gått där jag har jobbat. det är bra tider tycker jag!

• Lilla N

Vi har valt att ha vår son kortare dagar på dagis.
    Hans tider är ganska oregelbundna eftersom jag, som jobbar 75%, ibland börjar tidigt och ibland sent. Därför kan han antingen bli lämnad vid 8 på morgonen ibland, och ibland inte förren vid 11.15 på förmiddagen. Om han kommit tidigt hämtar vi vid 14.30, om han börjat sent blir han hämtad vid 16.30.
    För att dagarna ska bli så korta som möjligt flexar min sambo och börjar senare när jag börjar tidigt, och börjar tidigt när han ska hämta. Sambon jobbar heltid och har 1,5 enkel väg att resa till jobbet. I snitt är sonens dagar på dagis 6 timmar långa.

Det negativa av detta är en väldig massa logistik och att vi så gott som aldrig äter middag tillsammans hela familjen. Jag och sambon går om varandra.
    Vinsten med det hela är att sonen, som snart är 2 år, får kortare dagis dagar, och trivs alldeles ypperligt. Det går utmärkt att han blir lämnad på olika tider och han har vant sig vid det utan problem.
    Han är "lagom trött" när han kommer från dagis, dvs han orkar fortfarande vara med oss ett tag på kvällen utan att bli övertrött. Hade dagarna varit längre hade han förmodligen varit väldigt trött. När jag börjar jobba sent får jag möjlighet att mysa hemma tillsammans med sonen på förmiddagen.

Trots att det ibland är obekvämt för oss att gå om varandra osv, väger det upp mycket att sonen har det bra på dagis, att han inte blir helt slut av tempot som hålls där och att vi märker att han trivs.
    Då blir även vi mer effektiva på våra arbeten. Därför förespråkar jag kortare dagar i den mån man har möjlighet. Alla barn är ju dock olika och alla familjer har olika förutsättningar, så ni får kanske helt enkelt prova er fram?

Lycka till med dagisstarten!

Svar på tråden Lämpligt schema för snart tvååring