• Lobu

Kossor som husdjur??!!

Är bara lite nyfiken om det finns nån här som har några kossor, alltså inte inom lantbruk...ingen mjölkning...eller slakt...utan bara har dem så att säga?!

Jag har planer på att skaffa mig några kossor om några år när jag förhoppningsvis bor på landet och har lite mark.

Är det dyrt? Hade tänkt ha de ute så mycket som möjligt såklart...och typ bygga ett litet stall de kan gå ut och in i som de behagar

Jag vill bara veta lite mer om hur det är att ha kossor osv...nån som har det eller kanske vet nån som har eller haft kossor?

• Svar på tråden Kossor som husdjur??!!
  • flowerbranch

vissa raser skulle det va..

Vote for Pedro!
  • Lobu

ja jag hade ju tänkt mig minst 3 st

tack för länken!

Är det dyrt att äga några kossor?

• flowerbranch

Dom lär ju ha mat iaf så det kostar väl en slant, men på somrarna kan dom gå på bete. Har för mig att just Highland Cattle klarar sig ute året runt, nån får gärna rätta mig annars.

Vote for Pedro!
  • Marie84

Är man inte van vid kor ska man inte skaffa highländare. Hornen är farliga och det är inte en ras som blir speciellt tillgiven.

• Lobu

aha perfekt, vill ju att de ska få vara ute i naturen så mycket som möjligt!

Tack för dina svar, nu har jag lite frågor besvarade...så man kan planera inför framtiden!

• Lobu

Marie84- vad finns mer för raser???

Kan man inte ha helt vanliga mjölkkor..typ

• Lyndi

Fjällko är en underbar ras!! Det är dessutom en lantras och dem brukar man få bidrag för om man håller. kolla med länsstyrelsen!

• Zaria

Jerseykor är helt underbart söta också.Och de jag har träffat har varit snälla.Håller med Lyndi ang Fjällkor också,vet dock inte hur lätta de är att få tag på.

Kor kan bli jättetama dessutom.

• LillaLulla

Så häftigt!

När min mor bodde på Åland så fanns där en gubbe som hade kor bara för att. Alla tyckte att han var världens konstigaste - men när allt kommer omkring, varför inte? Naturen skapade knappast kor bara för att de skulle ätas heller.

• Zaria

Lilla Lulla: Håller med,man kan ju ha sällskapshäst så varför inte sällskapsko? =)

• Babystar

jO MAN KAN VIST HA VILKEN SORT SOM HELST OCH hornen går att fixa till Vi hade innan 5st kor som va som sällskap köpte dom unga blev kanon tama och gick till och med att rida på

• Lyndi

Zaria; Jersys??? De är ju alltmänt kända för att vara lynniga! :-O

• Zaria

Lyndi: Är de? Har hört motsatsen nämligen...

• Japonica

De är enl min erf typiska "enmanskossor".
    Men Rödkulla och fjällko tycker jag är trevliga och lagom storlek på.

• Lobu

Tack för alla era svar! Nu har man lite att kolla upp!

Det ultimata för mig hade varit att köpa upp några kött eller mjölkkor av nån bonde så de kan få åldras hos mig i lugn och ro...

men det mest realistiska är väl att köpa nån ras ko som man kan ha "från början" så att säga, så de blir tama.. vill ju gärna kunna "umgås" och pyssla med dem i hagen

• Lyndi

Zaria: Jaså? Alla i "´min krets" säger att de är riktiga apor.. Och dom jag mjölkat har VERKLIGEN varit de.. Fast de brukar ha bra fetthalt i sin mjölk, det är därför man använder dom...

Dom rödkullorna vi hade på jobbet var väldigt "vilda".. Kan ju varit för att de va så pass ohanterade.. Jag vet att de vaktade sina kalvar VÄLDIGT mycket!

Både Fjällisar och rödkullor är sååå fina!

• LillaLulla

Zaria - banne mig, jag ska också skaffa kossor när jag blir gammal och rik!

• MillanB

Visst kan man ha kossor som sällskap. Men tänk på att det mycket regler när amn har denna typ av djur. Länstyrelsen och jordbruksverket vill gärna lägga sig i både det ena och andra. Men har dom hanterade så är det väldigt trevliga dhur. Har själv två kor i olika blandning och dom har varsin kalv.

Jag ska försesten sälja en av kossorna och en av kalvarna, Intresserad?

Svar på tråden Kossor som husdjur??!!