• LRX

Köpa mobil på avbetalning

Jag var inne i en elektronikbutik häromdagen och hörde då en tjej säga att hon ville ha en mobil för 0 kr. Det var Sony-Ericssons nya tunna walkmanmodell, vad den nu heter, alltså ingen billig telefon. Expediten förklarade att hon i så fall var tvungen att binda abonnemanget i 24, och lite tystare sa han att hon även skulle betala 195 kr i månaden som det inte gick att ringa för, vid vilket lag hon redan börjat ondgöra sig inför sin kompis att hon inte ville binda telefonen så länge.

Kort sagt, hon hade mer eller mindre trott att hon kunde gå in och välja en mobil och få den gratis.

OK, för några år sedan var mobilerna kraftigt subvensionerade av telebolagen, men idag får man nästan alltid betala mer för telefonen om man delar upp betalningen, en slags dold ränta.

Så jag bara undrar, är det vanligt att folk fortfarande tror att de kan få telefonerna billigare om de delar upp betalningarna eller binder sitt abonnemang?

• Svar på tråden Köpa mobil på avbetalning
  • Majsan70

Hmm?? Det är väl ett val man gör skulle jag tro.

Själv fick jag min telefon om jag band mitt abonnemang i 24 månader. Ringer dock för hela slanten precis lika mycket som jag ringde för med mitt kontantkort med en lösköpt mobil. Alltså lönade det sig för mig.

Men att både betala en fast avgift samt sen pengar som man ringer för det hade jag aldrig gjort.

• LRX

Nej, jag kan förstå om man som i ditt fall tjänar på det, eller om man VILL dela upp betalningen. Men den där tjejen fick mig att undra om det är vanligt att folk inte hajar att de faktiskt betalar för telefonen även om de gör det via telefonräkningen, utspritt på två år...

• Majsan70

Kan kanske vara så att just den telefonen inte var nåt för henne, men att hon fick reda på hur avtalet såg ut just där o då? *funderar* Många gånger så är ju det finstilta inte det första man ser när man ser reklamen.

• LRX

Som jag uppfattade där jag stod och sjuvlyssnade så hade hon sett "0kr" i en annons och var nu inne för att hämta telefonen så att säga Ett extremfall visserligen, men jag började fundera.

• Majsan70

Såå lätt att bli förledd av reklamen. Man förblindas ju när nåt kostar gratis.

• hib58

Vi köpte nyligen en telefon på netonnet. Man kunde köpa kontant, sen fanns det en hel del olika alternativ och abonnemang att välja på. Vi kikade på några av erbjudandena som kunde vara aktuella men konstaterade att igentligen var det bara att man betalade telefon genom avbetalning. Kollade med en på kundtjänst och de höll med. Så vi valde att betala kontant , då kunde vi dessutom behålla det abonnemang vi hade förut och som var mycket generösare än något av de som erbjöds.

• Mumin75

Ja, dom där erbjudanden brukar ju bli ganska dyra i längden, oftast dyrare är telefonen. Jag gjorde misstaget att köpa en telefon för 1 kr för 1,5 år sedan och tecknade upp mig i 24 mån (telenor) med 150 kr i förhöjd avgift. Jag betalar fortfarade på det där jävla abonnemanget som jag inte ens använder eftersom det visade sig att jag inte hade någon teckning med telenor här där jag bor. Jag fick teckna ett nytt abb hos Telia istället som jag nu använder.

Men min sambo köpte en ny mobil på katshing nyligen. Mobilen kostade 2000 kr om man valde att bara köpa telefonen. Men när man klickade i listan för abonnemangen så kom det upp att man kunde köpa telefonen för ca 500 kr om man band upp sig i 18 mån på comviq player (byte från kontantkort)... utan förhöjd avgift. Han hade ändå tänkt skaffa det abonnemanget (och hade då garanterat haft kvar det i över 18 månader vilket fall som). Man betalar bara 99 kr/månaden och så får man även ringa för dom pengarna, och då sparade han 1500 kr på mobilen... för abonnemanget kostar ju inget extra mot om han hade tecknat det utan att köpa telefonen. Så det tycker jag var ett väldigt förmånligt erbjudande när man ändå tänkt skaffa ett abonnemang.

Svar på tråden Köpa mobil på avbetalning