• Anonym (orolig)

Hur vanligt är MA (missed abortion)?

Vet att 20% av graviditeterna slutar med missfall men hur vanligt är MA egentligen? Är så orolig för jag är i v 7 och har inte minsta symtom än

• Svar på tråden Hur vanligt är MA (missed abortion)?
  • Anonym (Sthlm)

Det är vanligast att fostret dör i v 8-9 då alla känsliga organ utvecklas. Jag fick missfall som upptäcktes i v 11 då jag hade haft småblödningar i två veckor. Gjorde skrapning i vecka 12. Sen blev jag gravid igen på första försöket efter missfallet.

Enligt läkaren så har alla kvinnor som har minst två barn någon gång fått ett missfall. Vissa kanske haft det så tidigt så man inte märkt att det är ett missfall, typ i v 4-5. Så det är väldigt vanligt.

• Anonym (orolig)

Jo MF vet jag men MA när fostret inte stöts ut?

• Anonym

När jag fick MA (vecka 16, fostret dog runt vecka 9) så sa läkarna att man nu för tiden tror att MA är den vanligaste formen av missfall. Kanske inte att det ligger kvar så länge som mitt, men att det ligger kvar ett tag i alla fall. Hon sa att man hade upptäckt att det var så nu i och med att man använder mer ultaljud nu. Förut fanns inte det i samma utsträckning och därför kunde man inte se hur stort fostret var och då antog man bara att det dog i samband med att det stöttes ut...

• MajaLinnéa

När jag skrapades för MA i maj så sa läkaren att det var jättevanligt med missed abortion, att det till och med är vanligare än missfall då fostret stöts ut direkt.

Han sa att de gjorde ca 1 skrapning p.g.a missed abortion PER DAG!

• Anonym (Sthlm)

Jag hade oxå missed abortion eftersom mitt foster heller inte stöttes ut av sig själv (tänkte inte på att MF och MA är två olika saker, man säger ju oftast "missfall"). Jag skrapades som sagt i vecka 12.

• yrre

Jag vet ingen procentsiffra för hur vanligt ma är i förhållande till mf. Jag vet hur svårt det är men försök att inte oroa dig. De allra vanligaste är trots allt att det går bra och att inte känna symptom är inte heller något ovanligt. Det är många kvinnor som inget känner och som föder friska barn. Själv hade jag alla symptom i världen och fick ändå ma.

Om du fortsätter oroa dig så kan du ju alltid höra av dig till din barnmorska och be att få göra ett vul.
    Lycka till!

• Anonym (orolig)

Och ingen av er anade? Hade ni symtom som vanligt?

• Anonym

Det var jag som skrev svar 3, med MA i vecka 16.

Nej, jag anade ingenting. Jag är dock en nojig människa av naturen så självklart hade jag tänkt massa på att det kunde hända och sådär... Men vet inte om jag tänkte mer än någon annan för att jag "kände på mig" eller så, som vissa säger.

Jag hade typ inga symptom alls under hela graviditeten, så förhoppningsvis så var det ju det som var "symptomet" på MA. Men läkaren som jag pratade med sa att det nog inte var så, utan att det är helt normalt att inte ha så mycket symptom osv... Och att jag ju faktiskt var gravid med ett "levande" foster i 9 veckor iaf (vi såg hjärtat slå på VUL och sådär), och att jag då borde haft symptom i sådana fall... Men jag hoppas i alla fall att om/när jag blir gravid nästa gång så kommer jag att ha massa massa symptom.

Gör VUL om du är orolig. Och tänk såhär: Om 20% av graviditeterna slutar i missfall så här det ju hela 80% som slutar med bebis! ÅTTIO %, det är ju hur mycket som helst!

Grattis till det lilla livet i din mage! Hoppas att det går bra med allt! Kram

• respire

Min läkare sa idag att MA är det vanliga förloppet. Kroppen skyddar lillen och förstår inte förräns om några veckor att det dött där inne.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2007-07-31 18:40:31 följande:
    Det var jag som skrev svar 3, med MA i vecka 16.Nej, jag anade ingenting. Jag är dock en nojig människa av naturen så självklart hade jag tänkt massa på att det kunde hända och sådär... Men vet inte om jag tänkte mer än någon annan för att jag "kände på mig" eller så, som vissa säger.Jag hade typ inga symptom alls under hela graviditeten, så förhoppningsvis så var det ju det som var "symptomet" på MA. Men läkaren som jag pratade med sa att det nog inte var så, utan att det är helt normalt att inte ha så mycket symptom osv... Och att jag ju faktiskt var gravid med ett "levande" foster i 9 veckor iaf (vi såg hjärtat slå på VUL och sådär), och att jag då borde haft symptom i sådana fall... Men jag hoppas i alla fall att om/när jag blir gravid nästa gång så kommer jag att ha massa massa symptom.Gör VUL om du är orolig. Och tänk såhär: Om 20% av graviditeterna slutar i missfall så här det ju hela 80% som slutar med bebis! ÅTTIO %, det är ju hur mycket som helst! Grattis till det lilla livet i din mage! Hoppas att det går bra med allt! Kram
    Tack för ditt svar och KRAM!
  • Anonym

jag funderar oxå på om jag kan ha fått MA
    har nämligen inga som helst symptom
    det har jag haft alla mina andra graviditeter
    ska på VUL i vecka 6 och då får vi ett första svar iallafall

• Anonym

nån som vet om symptomen för graviditet försvinner vid MA
    har nämligen inga som helst symptom ...

• Anonym

Jag hade MA och fostret hade antagligen dött i v.6, men kroppen stötte ut det själv i v.9

• Anonym

Ang. "nån som vet om symptomen för graviditet försvinner vid MA
    har nämligen inga som helst symptom ..."

Barnmorskan jag pratade med sa att om alla gravsymptom försvinner så är det antagligen MF..o de var inte förrens när kroppen stötte ut de själv som symptomen försvann. Innan dess hade jag kvar symptomen, men sen försvann det nästan på en gång när det stöttes ut.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-09-13 22:13:36 följande:
    Ang. "nån som vet om symptomen för graviditet försvinner vid MAhar nämligen inga som helst symptom ..."Barnmorskan jag pratade med sa att om alla gravsymptom försvinner så är det antagligen MF..o de var inte förrens när kroppen stötte ut de själv som symptomen försvann. Innan dess hade jag kvar symptomen, men sen försvann det nästan på en gång när det stöttes ut.
    men om man får +
    men sen försvinner symptomen
    kan det då vara MA
    och bara att inte MF kommit ännnu
Svar på tråden Hur vanligt är MA (missed abortion)?