• Angel80

Thailandresa, vad har man rek för vaccinationer för ert/era barn?

Ni som har rest till Thailand med era små, vad har man rek för vaccinationer. Beror ju iofs var man reser också, men säg södra Thailand?

Twinrix borde man ju rekommendera. Men har era små fått några andra sprutor?

Kommer ju självklart kolla med sköterska/läkare, men det kan ju vara intressant att höra vad man rekommenderat er andra.

• Svar på tråden Thailandresa, vad har man rek för vaccinationer för ert/era barn?
  • Skrutt och Skrot

Våran 5-åring har fått Havrix och nu när vi ska åka igen med en 1-åring rekomenderade BVC oss att kontakta Infektionsmottagningen. Minstingen ska visst ha nån spruta, inte för sitt eget bästa, utan för att hon kan bära med sig gulsot och smitta omgivningen när hon kommer hem.

• Skrutt och Skrot

Vi ska till södra Thailand också!

• Angel80

Tack. Så det räckte alltså inte att kolla enbart med de på vaccinationskliniken? (alltså med tanke på ettåringen)

• miamartini

Vi va i Thailand feb-mars o då vaccinerade vi oss alla 3 med twinrix (eller hur den stavas) dessutom så fick lillkillen son 18 månaders spruta i förväg (han va då 15 mån) för att ha fullgjort skydd

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Skrutt och Skrot
    Angel80 skrev 2007-07-31 08:57:57 följande:
    Tack. Så det räckte alltså inte att kolla enbart med de på vaccinationskliniken? (alltså med tanke på ettåringen)
    Vi ringde vacc. först och de sa att hon inte behövde nån spruta då hon bara var 1 år! Sen så råkade jag nämna detta på BVC och hon tyckte att det lät konstigt och rådde oss att kontakta infektion!
  • Angel80

miamartini - så den enda vaccination som er lilla fick var alltså twinrixen, det var den jag tänkte på rent spontant som de behöver, hepatit A+B.

Skrutt och skrot - ok. tack

• miamartini
    Angel80 skrev 2007-07-31 09:06:16 följande:
    miamartini - så den enda vaccination som er lilla fick var alltså twinrixen, det var den jag tänkte på rent spontant som de behöver, hepatit A+B. Skrutt och skrot - ok. tack
    Ja han fick bara twinrixen    De sa till oss att drickvaccin var han för liten för o de behövs ändå inte när man är på turistorter... de e lite skillnad om man ska ut o sova i djunglen eller liknande (vet ja ju dock inte om ni ska )

Men vi fick oxå tipset att ha med oss vätskeersättning till lillkillen i förebyggande för man vet ju inte hur känsliga deras magar kan vara
    Mamma till världens underbaraste lillkille
  • SVejsan

Självklart så bör man ju se till att barnen har fått de "normala" sprutorna som BVC rekommenderar enligt det nationella vaccinations programmet..., annars så är det som sagts i flera inlägg ovan...

Sunt förnuft gäller med maten... Varm mat som man skall äta skall vara varm - inte ljummen! Buffeer skall man betrakta med misstänksamhet , varmhållen mat skall vara VARM/het, och det lyckas inte alltid buffeerestauranger med...

• Angel80

Tack för era svar.

Lilleman fick sin ettårsspruta igår så det är ju redan klart. Får kolla med sköterskan, men nu vet jag iaf vad era små har fått för vaccin.

Jag och maken är vaccinerade sen tidigare då vi har varit runt i världen men vi har bara rest inom europa sen vi fick barn för ett år sedan, därför har jag ingen direkt koll på vilka vaccin som krävs för barn.

• oOrosamarängerOo

Vi har rest i Thailand flera gr och i de södra delarna, har endast tagit Havrix + påfyllnad och när sonen va underårig havrix fick han gamma istället.

♥ ♥ ♥ A-03 E-05 & bebbe i magen ♥ ♥ ♥
  • Angel80

soojuicy - vad räknas som underårig?

• oOrosamarängerOo

När han va under 1 år, han va 7 mån då

♥ ♥ ♥ A-03 E-05 & bebbe i magen ♥ ♥ ♥
Svar på tråden Thailandresa, vad har man rek för vaccinationer för ert/era barn?