• Splach

få upp hind i vikt, tips!

har en hund som var rätt spinkig och bestämde sej för att sluta äta i 1½månad ungefär = benhög!

nu har han börjat äta igen, och behöver nu tips på saker som kan få upp han i vikt...

tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-31 10:28:23:
    hund inte hind

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-04 19:05:54:
    SOM det står i TS, han ÄTER NU IGEN!.. jag behöver inga tips på hur jag ska få han o äta, för han äter..
    Jag vill ha tips på saker som gör han fet

• Svar på tråden få upp hind i vikt, tips!
  • Splach

inge med nå tips på något fett man kan ge hunden, så den går upp i vikte, som inte är farligt för hunden?

• Maria84

Vi har en vinthundskorsning som pendlar upp och ned i vikt då han gör av med så mkt energi och har svårt att hålla hullet då. Men vi  kör på färskfoder numera, Fodax för att vara mer exakt och det har funkat jättebra. Vi vill inte ge honom mer energi just nu då detta fodret är till för det då det är den sorten av Fodaz foder, och därför ges det på kvällen eftersom hunden inte gör av med nån energi på natten.
    BLev lite konstigt förklarat ser jag

Mamma till Liam 030605 och Grodan bf 080116
  • Splach
    Maria84 skrev 2007-07-31 10:56:44 följande:
    Vi har en vinthundskorsning som pendlar upp och ned i vikt då han gör av med så mkt energi och har svårt att hålla hullet då. Men vi  kör på färskfoder numera, Fodax för att vara mer exakt och det har funkat jättebra. Vi vill inte ge honom mer energi just nu då detta fodret är till för det då det är den sorten av Fodaz foder, och därför ges det på kvällen eftersom hunden inte gör av med nån energi på natten. BLev lite konstigt förklarat ser jag
    jag har funderat på färskfoder, men kan inte köpa hem sådant förens om 2-3 månader då vi får en till frys, tyvär

rc 4800 eller vad den heter har jag med funderat på, men vill inte ge han mer energi, bara mer fett
  • Lundatjej78

Splash: Kolla först upp med veterinär så vovven inte lider av någon halsinfektion eller annat skräp. Om ni redan varit till vetten och de inte hittat något fel så kan jag rekomendera Magnusson Active, det är ett foder för hundar som jobbar mycket och innehåller därför lite extra fett och sånt! Vår Whippet käkar den maten eftersom hon är rätt dålig på att äta!

• Splach
    Lundatjej78 skrev 2007-07-31 16:21:03 följande:
    Splash: Kolla först upp med veterinär så vovven inte lider av någon halsinfektion eller annat skräp. Om ni redan varit till vetten och de inte hittat något fel så kan jag rekomendera Magnusson Active, det är ett foder för hundar som jobbar mycket och innehåller därför lite extra fett och sånt! Vår Whippet käkar den maten eftersom hon är rätt dålig på att äta!
    felet vet jag redan vad det var, han är bara 11 månader, mors hund började löpa, plus att han tappade päls, så han tappade "matlusten" hals mm undersökte jag ändå vid vet, orolig som man är, men ja dom sa ungefär bara, att det var typiskt för en hund i hans ålder mm, började ge han extra B.vitamin och vips så började han äta.. Så nu vill jag ha ditt lite hull, ska kolla upp deras foder, tackar för tipset..
  • antitanten

Om inget är fel med sköldkörteln på hunden, vilket man lätt kan kolla hos vet. med hjälp av blodprov, så kan du ge högproteinfoder.

När tikar löper blir hanhundar som kärlekstrånande maskiner, de slutar äta, de springer omkring och ska kissa överallt ute och kan helt enkelt inte koncentrera sig.

Jag känner många hundar som går ned så mkt i vikt att det  är hemskt.

Kolla upp sköldkörteln hos hunden först, och utifrån det kan du o vet. avgöra vilket foder som är bäst.
    Motion är också bra då dom får muskler och inte bara "lägger på sig" onödigt fett.

• Splach
    antitanten skrev 2007-07-31 18:23:35 följande:
    Ge högprotein-foder.
    han behöver inte mer energi än vad han redan har, därav vill jag inte ha mer protein, sköldskörteln tror jag inte det , han har inga sådana symtom, utan det hela handlar om löp tikar, o hår avfall.. 

han rör på sej, mer eller mindre hela dagarna, så muskler det får han men vill ha lite fläsk med..
  • ideligen

mitt tips är att ge Rc 4800, även om du inte vill ha mer energi, det har funkat på våran hund.

häll även lite B-vitamin på fodret eller se till att han får i sig det på annat sätt, det brukar öka aptiten.

annars kan du ge honnom fullkornsvälling oxå. brukar hjälpa.

se även till att han bara får en viss tid på sig att äta annars försvinner maten, t.ex. 10 min två gånger om dagen

• Splach
    today skrev 2007-08-02 17:31:12 följande:
    mitt tips är att ge Rc 4800, även om du inte vill ha mer energi, det har funkat på våran hund.häll även lite B-vitamin på fodret eller se till att han får i sig det på annat sätt, det brukar öka aptiten.annars kan du ge honnom fullkornsvälling oxå. brukar hjälpa.se även till att han bara får en viss tid på sig att äta annars försvinner maten, t.ex. 10 min två gånger om dagen
    han har nu börjat äta, och får dagligen extra B-vitamin eller ja varannan dag i alla fall!..

Det är just det, att han har så pass mycket enegeri redan så vet inte om RC 4800 är så bra för han, men ska testa i varje fall, haha nu lät han som ett försöksdjur!..
  • mizzfreestyler

Hej!

Som today skrev så kan du ge hunden välling! Det är bra för dom samtidigt som det bygger lite hull, och de brukar tycka det är mumsigt med välling.

• Splach

går det lika bra med majs eller risvällingFundersam

• mizzfreestyler

Det tror jag nog att det gör!
    Jag gav min hund mild välling när han var valp och unghund. har inte använt det på några år nu.

Men om min hund skulle tappa hull nu så skulle jag nog använda lite av dotterns majsvälling för att få upp hullet.

• Splach

de jag tänkte på, har majsvälling hemma

Dottern blir kass i magen av fullkorn så hon får dricka majs, så man kanske ska blanda iordning en sats till vovven då!

• mizzfreestyler

Ja gör det!
    De brukar gilla välling.

Om han gillar det så kan du ju ge ett mål om dagen med välling i maten, det vill säga om han gillar torrfoder som blir lite geggigt av vällingen. (antar att hunden din äter torrfoder)

• fjädern

Ge färskfoder så får du upp hunden i vikt!
    Ex Klass, Bravo, Fodax, Priima.

• isolde83

man kan testa att hälla olika saker på maten t.ex. majsvälling, brunsås, vatten med lite buljong i

man kan också testa att utfodra på lite udda ställen så det blir mer spännande t.ex. när ni är ute och går, när ni är hemma hos andra m.m

Svar på tråden få upp hind i vikt, tips!