• Dazzle

Silverbestick och förvaring???? hjälp tack...

Hej

JAg samlar på silverbestick och vill ha en sådan där tygrulle att lägga dem i, var hittar man sådana? Vad heter de om söker efter dem?

Antar de hårda lådorna heter schatull?

Någon som har erfarenhet av ärvt silver från ca 50talet? mycket slitet? Funderar på att komplettera min samling med en begagnad del. Tips å kommentarer?

tack för svar L

• Svar på tråden Silverbestick och förvaring???? hjälp tack...
  • Annamaja

Hej, vet vad du menar och guldfynd brukar ha såna tygrullar, annars kan man lätt sy en själv också. Jag vet dock inte vad dom heter.

• Hera78

Har hört att dom heter lindor, men gå in i vilken guldsmedsaffär som helst så bör dom ha såna. Annars syr man som Annamaja sa dom ganska lätt själv

• Hera78

DUKA och Cervera borde väl också ha förresten? Dom säljer ju bestick...

• Silverkatten06

Fast det bästa sättet att förvara silver är i tätslutande plastpåsar, typ zip-lock. Eftersom inget syre kommer in i påsen oxiderar inte heller silvret och man slipper putsa lika ofta...

• Dazzle

Ja det där med plastpåsar har jag hört, men uj vad tråkigt, fast trist å putsa silver oxå... =).

Tack för era svar.

L

• Mrslindberg

Köpte tyg rullarna på smycka i staden, Där erbjud hon sig även att ptsa upp silver som var mycket skitigt som inte blev rent efter att jag använt silverdopp.

Lycka till

Svar på tråden Silverbestick och förvaring???? hjälp tack...