• Älskarbebisar

Tik får valpar

Min tik väntar valpar, och jag undrar om det är nån som kan berätta lite om det är något speciellt man ska tänka på eller göra när valparna kommer?
    När kan man lämna dom ensam med mamman bara? Hur många får besöka valparna? Ska dom äta nått annat än mjölken från min tik?
    Hur gör man när valparna behöver kissa o så? Gör dom bara det inne då lr? Och så har man inget annat val än att torka upp det?
    Hur mkt får man ta ut sin tik på promenader o lämna valparna?
    Tacksam för svar...Det här är hennes första kull.

• Svar på tråden Tik får valpar
  • Lyndi

Är det inte sådana saker du ska ta reda på INNAN du parar dig tik? Det är sådana saker man ska kunna svara på som uppfödare!

• Tequilamie
    Älskarbebisar skrev 2007-07-31 11:27:06 följande:
    Min tik väntar valpar, och jag undrar om det är nån som kan berätta lite om det är något speciellt man ska tänka på eller göra när valparna kommer?När kan man lämna dom ensam med mamman bara? Hur många får besöka valparna? Ska dom äta nått annat än mjölken från min tik?Hur gör man när valparna behöver kissa o så? Gör dom bara det inne då lr? Och så har man inget annat val än att torka upp det?Hur mkt får man ta ut sin tik på promenader o lämna valparna?Tacksam för svar...Det här är hennes första kull.
    För det första är kullen planerad?
    Hur mkt kunskap har du?
    Skaffa en bra bok där allt står. Kan rekommendera dej Valpningsboken av Anne-Sofie Lagerstedt. Sök efter den på nätet=flera hundra kr billigare än i bokhandeln alternativt biblioteket.
    En valpningslåda bör byggas efter storlek på hund o bäddas en vecka innan nedkomst.
    Mamman sköter valparnas kiss o bajs första tiden när de börjar röra på sej så tar mamman rätt på bajset i regel men kisset får du allt torka upp.
    Att ta en kull valpar är jobb jobb jobb!
    Första dagarna vill mamman troligen bara gå ut o uträtta sina behov sedan kan du utöka promenaderna.Rätt kost är jätteviktigt då både en dräktig o digivande tik behöver ett bra näringsmässigt foder i rätt mängd avpassat för det.
  • Älskarbebisar

De va inte planerat att hon skulle bli med valpar, det bara hände. MEN tack för din kommentar.
    Och jag e inte uppfödare, bara för att hon får en oplanerad kull.

• Tequilamie

Forts på ovanstående.Besök=inga mer än familj de första veckorna sedan får man ta det efter vad tiken orkar.
    En stressad tik kan bita ihjäl sina valpar.

• Tequilamie

Det finns massa bra läsmaterial sök på internet o skaffa den boken. Den är ovärderlig. Har du ingen uppfödare att ringa o få råd av eller annan kunnig i närheten.
    Vad är det för ras?

Älskarbebisar skrev 2007-07-31 11:37:10 följande:
    De va inte planerat att hon skulle bli med valpar, det bara hände. MEN tack för din kommentar.Och jag e inte uppfödare, bara för att hon får en oplanerad kull.
  • Älskarbebisar

Tequilamie : Tack, Nej den e inte planerad. Så just därför har jag ingen direkt kunskap, jag vet vad man ska göra när dom föds o det, men det va de efteråt som jag inte riktigt visste....men gör de bästa jag kan ändå.
    Lådan e redan iordning gjord. Okej då vet jag det. Tack så mkt. Får kolla efter boken

• Älskarbebisar

Tänkte på o ringa till nån uppfödare, men man kan väll inte bara ringa vem som helst o fråga sånt?
    Hon e blandras...

• Tequilamie

Det blir nog bra.Du får gärna fråga om du vill veta något. Kan försöka hjälpa dej så gott jag kan.
    Vad är hon för raser?O vad har du parat med?
    vilket dygn är hon på?

• zegra

Uppfödare blir du så fort du avlat på något. Oavsett om det är planerat eller inte.

Bygg eller skaffa en valplåda med liggskydd. Ställ valplådan i ett rum där tiken och valparna får vara ifred. Inga besök i valplådan det tre första veckorna. Då kan valparna också få komma ut lite i närliggande rum i sin egen takt. Ge tiken högproteinfoder stax innan valpningen och efter. Rasta bara tiken sparsamt och inte långa promenader. Dräktig tik får inte åka bil heller. Och som ovantående slriver, det fins massa bra böcker att läsa. Eller prata med en erfaren uppfödare i din närhet som kan hjälpa med tips och råd. Lycka till.

De va inte planerat att hon skulle bli med valpar, det bara hände. MEN tack för din kommentar.Och jag e inte uppfödare, bara för att hon får en oplanerad kull.
  • VulgusProfanum
    Jo du räknas som uppfödare om än inte registrerad sådan från det att din hund får sin första kull

Det finns en bra bok som heter "Uppfödarboken" och är skriven av Bitte Lind. Där hittar du lite basic kring detta med uppfödning.

Tiken går dräktig ungefär 63 dagar och det är viktigt att hon får foder som är anpassat för dräktiga och digivande tikar. Vi brukar ge våra tikar valpfoder t.ex RC. Det fungerar bra
    När det är dags så kommer tiken att börja bädda och ha sig. Det är därför det är bra att ha fixat i ordning valplådan ungefär en vecka innan beräknad valpning. Det här att hon bäddar, river och bökar hjälper henne i förlossningsarbetet och se till att inte bädda med saker som du är rädd om
    Under sista veckan så åker tikens temperatur upp och ner men ett dygn innan valpningen kommer igång brukar man kunna se en rejäl sänkning ner till 36 grader och då vet man att det är på G
    Tempen går upp igen när valpningen sätter fart.
    Det är viktigt att du finns bredvid henne när hon föder. Oftast så går allt som på räls men ibland får man helt enkelt hjälpa till.
    Är det så att vattnet går och tiken krystvärkar men ingen valp kommer så ska man vänta max 2 timmar innan man kontaktar veterinär. Krystar hon rejält men valpen verkar sitta fast så är det bråttom så då bör man kontakta veterinär inom max 20 minuter!!
    Ja vad mer.
    När valparna föds fram så brukar tiken själv slicka dem rena och bita av navelsträngen men fixar hon inte det själv så får man hjälpa henne. Använd en slösax för det minskar blödningen.
    Lycka till!!!
    Beauty fades Dumb is forever
Svar på tråden Tik får valpar