• Änglamark

Tacka nej om man blir inbeordrad?

Min kusin jobbar inom vården och sa att hon några gånger blivit inbeordrad att jobba (de hade inga andra som kunde ta ett pass för en som var sjuk) så hon tvingades jobba. Tänk om man ska på konsert eller liknande, kan man säga det som anledning till att slippa bli inbeordrad? Eller om man ska iväg på något annat. Dels tvingas man jobba och dels kanske biljetten kostade 500 kronor, men de pengarna betalar väl inte arbetet? Måste kännas surt att tvingas jobba när man egentligen skulle vara ledig, och dessutom missa en efterlängtad konsert och till på köpet inte få tillbaka vad biljetten kostade.

• Svar på tråden Tacka nej om man blir inbeordrad?
  • Micke

Beordrad övertid är svår att komma undan..

Intentionally left blank
  • Änglamark

Jo, jag vet, men tänk om man har köpt en dyr biljett till något man ska göra. Kanske har kostar 1000 kronor. Eller en weekend man har tänkt åka på. Då förlorar man helt enkelt de pengarna?

• kim mi

på flera ställen inom vården så jobbar man inom 3-3 modellen och jag antar att det är det din kusin gör och då är man skylldig att ta "extrapass" för att fylla det den förkortade arbetstiden och det görs genom att ta extrapass eller bli inringd då någon är sjuk och har man inte redan gjort sitt extrapass för månaden så är man skylldig att jobba. Det ska man alltid ha i tanke så att man inte bokar upp sig på sånt som inte går att avboka.

• kim mi
    Änglamark skrev 2007-07-31 14:48:09 följande:
    Jo, jag vet, men tänk om man har köpt en dyr biljett till något man ska göra. Kanske har kostar 1000 kronor. Eller en weekend man har tänkt åka på. Då förlorar man helt enkelt de pengarna?
    och ja, då förlorar man pengarna.
  • Änglamark

Men herregud, då ska man alltså gå runt och inte kunna planera sin fritid för att man ska vara beredd på att hoppa in?

• Sommaren22juni1979

En arbetskamrat sa vid ett tillfälle att hon var bortrest och då slapp hon faktiskt ifrån beordningen , jag fick dock ta det istället , suck...

Fick veta senare att hon inte alls varit bortrest , o där hade jag jobbat från 0615 till 2300 och jobbade dagen efter med.

Inte alls skoj när det drabbar en dock.

Våran samordnare har tom gått in o jobbat när det saknats personal under helgen , då ingen ville ställa upp....

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Poena

I värsta fall får man väl ta ut semesterdagar om man bokar in något speciellt. Semester kan arbetsgivaren nämligen inte bryta hux flux genom beordrad övertid el dyl.

• Änglamark

Jag menar, man är ju knappast alltid uppbokad när man är ledig, men ibland kanske man vill åka på en weekend eller något. Kan de även ringa in en om man har semester?

• Änglamark

Vi säger att man har det såhär:

Måndag: Ledig enligt schemat.
    Tisdag: Ledig enligt schemat.
    Onsdag: Semester.
    Torsdag: Smester.
    Fredag: Semester.
    Lördag: Ledig enligt schemat.
    Söndag: Ledig enligt schemat.

Om man åker bort på måndagen, och de ringer och vill beordra in en, kan man hävda att man inte kan för man är iväg, trots att semestern egentligen inte börjar förrän på onsdagen? Eller räknas det från måndagen?

• Poena

Kan och kan, det beror väl på om man svarar i telefonen eller ej. Har man semester så har man, om arbetsgivaren skulle bryta en semesterdag så har man rätt till en ny semesterdag. Dessutom har man som arbetstagare rätt till 3 veckors sammanhållande semster (om man inte väljer annat själv då).

Svar på tråden Tacka nej om man blir inbeordrad?