• known as beautiful

högt prolaktin

hej..

jag har högt prolaktin värde har jag fått veta..skulle nu vilja prata med fler som har/haft det..Vad är det för något och är det farligt??det upptäcktes då min sambo o jag vill genomgå ivf och bm gjorde ett hormonprov men hon sa att de kan vart högt för att jag var stressad så jag gjorde om det igen men tankerna finns ju där och man vill ju veta vad dom gör åt det..

• Svar på tråden högt prolaktin
  • LiselottePCOS

Högt prolaktin är  inte farligt. Visar det sig vara högt kommer du få medicin och troligen göra röntgen såkallad MR samt ev en synfältundersökning. Högt prolaktin kan bero på ofarlig hypofystumör (hypofysandenom ). Upptäkes på mig för 20 år sedan. porlaktient blockerar produktionen av FSH och LH som behövs för att man ska blir gravid.  Vid IVF brukar de vilja ha normal prolaktinivå före behandling startas.

Kvinnor med PCO/S (som jag har ) har oftare höga prolaktinhalter, men sällan så högt att behandling behövs.

Då för 20 år sedan fick jag Pravidel , hade ej haft mens på 4-5 år, mens kom efter ca 4 månader egfter 5-6 månader vart jag gravid men fick missfall v 8-9 sedan tog det ca 6 månder till före jag lyckads bli gravid igen hade cykler på omkrin 42 dgar då.. Jag tog Pravidel några veckor in i gravidteten , slutade sedan. När mesen ej kom tillbaka  efter gavidtet och  amningsperioden sattes Praviel in igen. Senare 1991 slude jag med den. Nu  verkar jag ha fått återfall, tog prov i juni då jag ej haft mens på länge.  Ska ta om provet igen  under augusti. Åretfall är vanligt har jag förstått av texter på internet. Jag  försöker inte bli gravid.

Jag har endel  om prolaktin i min blogg på passagen: http://blogg.passagen.se/liselottepcos

Det finns även endel trådar här på "FL" om prolaktin.

• known as beautiful

okej det kändes skönt att höra att det inte är farligt iaf om det nu skulle vara såå..ja när det gäller synfältet så tycker jag min syn blivit sämre har ju glasögon men behöver nog köpa nya´eftersom syn blivit sämre..jag har vart gravid en gång men sluta i mf..

tack så jätte mycket för att du dela med dig av din historia till mig..

Min mens har det aldrig varit något fel på den kommer alltid när den ska och ägglossningen känner jag av..

• LiselottePCOS

Hoppas att det var ett tifäålligt fel på dit prov.
    Jag är själv närsyntdet är inte en tavla med boksäver på som man tittar på när man gör synfältudnersöknin. När de kontroller synfällt kontrollerar de om man förlorat synen på någon del i ögat.Kan uppstå om hypofysen är mycket stor och tycker på synnerven. Personen får titta på en skärm där prickar blinkar.

Svar på tråden högt prolaktin