Högt prolaktin är inte farligt. Visar det sig vara högt kommer du få medicin och troligen göra röntgen såkallad MR samt ev en synfältundersökning. Högt prolaktin kan bero på ofarlig hypofystumör (hypofysandenom ). Upptäkes på mig för 20 år sedan. porlaktient blockerar produktionen av FSH och LH som behövs för att man ska blir gravid. Vid IVF brukar de vilja ha normal prolaktinivå före behandling startas.
Kvinnor med PCO/S (som jag har ) har oftare höga prolaktinhalter, men sällan så högt att behandling behövs.
Då för 20 år sedan fick jag Pravidel , hade ej haft mens på 4-5 år, mens kom efter ca 4 månader egfter 5-6 månader vart jag gravid men fick missfall v 8-9 sedan tog det ca 6 månder till före jag lyckads bli gravid igen hade cykler på omkrin 42 dgar då.. Jag tog Pravidel några veckor in i gravidteten , slutade sedan. När mesen ej kom tillbaka efter gavidtet och amningsperioden sattes Praviel in igen. Senare 1991 slude jag med den. Nu verkar jag ha fått återfall, tog prov i juni då jag ej haft mens på länge. Ska ta om provet igen under augusti. Åretfall är vanligt har jag förstått av texter på internet. Jag försöker inte bli gravid.
Jag har endel om prolaktin i min blogg på passagen: http://blogg.passagen.se/liselottepcos
Det finns även endel trådar här på "FL" om prolaktin.