• Nisses lada brinner

Nyckelfärdigt hus?

Hej!

Hur funkar det, ingår precis allt? Måste man gräva egen brunn osv? Vi har letat på nätet, men man blir ju så snurrig i skallen! Och vart börjar man!? Vet ju om Älvsbyhus, men har hört mycket skit om dom, plus att leveransen är låång.

Tips på vilka man skall anlita med? Vi har tomt klar men vill inte betala mer än 1 miljon för huset.

• Svar på tråden Nyckelfärdigt hus?
  • olpansfamilj

För dom pengarna om ni vill ha ett hyfsat stort hus så är det nog bara älvsbyhus ! Prislistor finns på deras hemsida! + ca 200 000 kr i markjobb+tänk på att i många kommuner kostar det att ansluta vatten eller om ni själva ska fixa brunn.

Elen brukar kosta 20 000 kr att ansluta, i vissa komuner mer.

Tänk även på lagfart och pantbrevskostnader...

Vi har tänkt på ägir från Älvsbyhus och då landar huset någonstans på 1,3 minst!!!

Älvsbyhus är störst i sverige. Nackdel dock lev tid på ca 11 månader!

• Sussannek

Något som man inte får glömma är att inget ingår i trädgården så allt sådant kommer som en kostnad vid sidan av.
    Sedan sa min far när de byggde att tex krokar till handukar och toalettpappershållare och många andra sådana små saker var något de inte räknat med men som gick på ett antal tusen...

• Nisses lada brinner
    olpansfamilj skrev 2007-07-31 18:24:50 följande:
    För dom pengarna om ni vill ha ett hyfsat stort hus så är det nog bara älvsbyhus ! Prislistor finns på deras hemsida! + ca 200 000 kr i markjobb+tänk på att i många kommuner kostar det att ansluta vatten eller om ni själva ska fixa brunn.Elen brukar kosta 20 000 kr att ansluta, i vissa komuner mer.Tänk även på lagfart och pantbrevskostnader...Vi har tänkt på ägir från Älvsbyhus och då landar huset någonstans på 1,3 minst!!!Älvsbyhus är störst i sverige. Nackdel dock lev tid på ca 11 månader!
    Markjobbet, är det att röja på tomten eller?
    Där isf vi skulle haft vårt hus är det skog idag! Fundersam
  • olpansfamilj

Markjobbet, är det att röja på tomten eller?
    Där isf vi skulle haft vårt hus är det skog idag

Nej, det är själv jobbet med husgrunden och runt omkring, marken måste förstärkas osv. Det var vår kostnad. Vi har helt vanlig, fin plan tomt, ingen skog mm....då blir det ytterligare en kostnad för er....
    Älvsbyhus tar normalt ca 250 000 kr för markjobb (dra el till fastigheten, förstärka, dra kopplingar och kablar)

Är det en dålig tomt med kuperad mark, skog mm och ingen väg till tomten så ökar kostnaderna rejält....

Hur stort vill ni ha???
    Om ni vill ha över 100 kvm och nyckelfärdigt med alla kostander så blir det nog aldeles för tajt tror jag....

• olpansfamilj

om du scrollar längst ner på älvsbyhus vid priserna så ser du att kostander för markjobb och myndigheter tillkommer....
    Och vid en normal tomt är det ca 250 000 kr+lagfart+pantbrev...

Finns ju smålandsvillan också! Har ni kikat där?

Hur stort vill ni ha?

• Nisses lada brinner
    olpansfamilj skrev 2007-08-01 08:36:33 följande:
    om du scrollar längst ner på älvsbyhus vid priserna så ser du att kostander för markjobb och myndigheter tillkommer....Och vid en normal tomt är det ca 250 000 kr+lagfart+pantbrev...Finns ju smålandsvillan också! Har ni kikat där?Hur stort vill ni ha?
    Jag gillar inte att det alltid tillkommer extra, även om det står att det är nyckelfärdigt! Skrikandes

Vi VILL ha 5 rum o kök, men frågan är ju vad vi har råd med.
    Kollade smålandsvillan igår, men det verkar vara mycket i tillval va?
  • olpansfamilj

ja smålandsvillan är liiite dyrare... 5 rok, då tror jag inte att ni fixar det runt en mille.
    Säg närmare 1,3 för att vara mer realistiska....tyvärr...

retar mig också enormt på det där nyckelfärdigt! Borde vara olagligt att kalla det nyckelfärdigt om det tillkommer en massa avgifter!! =(

• Nisses lada brinner

Tack för dina svar iaf! Vi får fortsätta leta!

• olpansfamilj

hojta till om du hittar något! *vill också ha*

• Peak

oj 1 miljon för ett nyckelfärdigt hus? Vårat skulle kosta 1,8 nyckelfärdigt, nu gör vi mycket själva och väljer helt andra saker än de som eg ingår men vi hoppas landa på samma summa ändå...med tomt ca 2,2 milj

• olpansfamilj

peak, vad bygger ni för hus???

• olpansfamilj

peak jätte fint, men tyvärr alldeles för litet för oss!!! Vill ha minst 4 sovrum!

• virrr

Vi letar också efter ett billigare hus att bygga. Vi har redan en tomt, men ingen aning om vad man ska välja i denna djungel.

• Peak

olpansfamilj, det är egentligen 3 sovrum och ett allrum som man kan göra om till sovrum, men vi har gjort om planlösningen så den passar oss, vi har bara ett barn

• olpansfamilj

jag har hittat en bra planlösning i Ägir huset (älvsbyhus) Gillar den öppna ytan mellan kök och vardagsrum och stora rejäla sovrum! Vill ha en planshus då jag är så trött på "studsande ungar" som hörs från övervåningen...

Inga sovrum under tio kvadrat (hur ska man få plats med alla saker annars)

Inga döytor till stora hallar, gångar och förråd...

Sen gillar jag att uteplatsen blir skyddad i vinkeln av husets hjärta, där täkte jag bygga en stor altan med pool! Och allt sånt där extra lyx som dubbelgarage mm har man råd med då huset är så pass billigt! Ska beställa älvsbyhus största garage på över 50 kvm, då jag ska i den ena änden bygga relaxavdelning med bastu och gym!

Sen en fin gräsmatta och ett gästhus så är jag nöjd!!!

Vi har en tomt på 2000 kvm.....

Svar på tråden Nyckelfärdigt hus?