• Trileia

Vilken Stolthet och Fördom är mest lik boken?

Okulturell som man är så har man ju bara sett filmen (Keira Knightley) och TV-serien (Colin Firth och Jennifer Ehle) och undrar nu såklart vilken inspelning som är mest lik boken?
    Min egen gissning är ju naturligtvis att den med Colin Firth i rollen som Mr. Darcy är mest lik originalet eftersom den är längre, men man vet ju aldrig helt säkert.

Så.. någon som vet?

• Svar på tråden Vilken Stolthet och Fördom är mest lik boken?
  • Fille Fjonkan

Serien är helt klart mest lik boken. Dialogen är för det mesta exakt som i boken. I löööv it!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Trileia

Ja.. jag älskar den också. Både serien och filmen. Man borde nog köpa boken, är en sucker för tokromantik.
    Gillar du Förnuft och känsla också?

• Fille Fjonkan

Jag gillar allt Jane Austen skrivit. BBC-produktionerna som gjorts efter böckerna gillar jag också. Amerikanska filmatiseringar är jag inte lika förtjust i (som Emma med Gwyneth - vad tänkte de på?).

Den brittiska Emma är bra och Förnuft och känsla gillar jag också

Jag älskar Jane Austens sätt att skriva. Hon skulle kunna (ha kunnat) skriva om ingenting och jag skulle ändå vilja läsa det .

Detsamma gäller Douglas Adams - lite annan genre bara

• Trileia

Det jag mest gillade med Stolthet och Fördom - filmen, var att det var så himla lätt att förstå vad de sa! Men tyvärr (i filmen)så var det mycket i handlingen som gick förlorat kändes det som när man såg serien istället.

• Fille Fjonkan
    Trileia skrev 2007-07-31 19:07:34 följande:
    Det jag mest gillade med Stolthet och Fördom - filmen, var att det var så himla lätt att förstå vad de sa! Men tyvärr (i filmen)så var det mycket i handlingen som gick förlorat kändes det som när man såg serien istället.
    Jag gillar det där kringelkrokiga och lite besvärliga sättet de talar på i BBC-serien
  • Trileia

Hahaha, ja visst, det är ju underbart, sättet de pratar på. Grejen är att de pratar "sluddrigare" än i filmen, och eftersom jag inte har textat när jag ser så blir det svårare att förstå.

• Fille Fjonkan
    Trileia skrev 2007-07-31 19:11:41 följande:
    Hahaha, ja visst, det är ju underbart, sättet de pratar på. Grejen är att de pratar "sluddrigare" än i filmen, och eftersom jag inte har textat när jag ser så blir det svårare att förstå.
    Du får göra som jag då. Läs boken ca 10 ggr så behöver du inte längre höra vad de säger för att veta
  • JaneAusten

BBC utan tvekan... mer lik boken tycker jag... och jag tycker att Jennifer Ehle eller vad hon heter är mer rätt stil än Keira Knightley (hur fasen stavar hon) även om hon var helt OK.

• Trileia

Ja jag får väl göra det.. läsa boken fem miljoner gånger alltså.

JaneAusten med tanke på ditt namn så får jag väl lita på ditt omdöme

• MirandaPanda

Ehle/Firth-versionen är mycket mer lik boken. Det enda jag kan komma på just nu som de hittat på själva är dykscenen, men den kan jag stå ut med... De flesta av deras repliker kommer från boken och när de stuvat om lite tycker jag att de gjort det snyggt.
    Keira-versionen tycker jag inte alls är lik originalet. De har ändrat karaktärernas personlighet ganska mycket (både Mr och Mrs Bennet är oigenkänneliga i mitt tycke). Sedan har de ändrat för mycket i replikerna och i miljön (t.ex. frieriscenen i ösregn - varför?, eller ännu värre, sista scenen som är ute på något himla fält i dimma). När jag såg den tyckte jag att det kändes som att de inte riktigt litade på att folk skulle förstå handlingen om de inte var ö-v-e-r-t-y-d-l-i-g-a (t.ex. dramatiskt ösregn) och det tyckte jag ledde till att slutresultatet blev rätt mediokert.

Boken är fortfarande bäst!

• Miss Cee

Jag uppskattar båda på olika sätt, men det är meningslöst att skriva om Austens dialog, eftersom originalet är bäst!!

Serien är närmastoriginalet.

• JaneAusten

Håller med Mirandapanda... filmen kändes mycket mer Bronté eller JaneEyreig. Själv upplever jag Austen som rätt kvick och ironisk och det kommer fram bättre tycker jag i BBC versionen. En bra nyhet är att samma producent - som skrev tv-seriens manus håller på och spelar in förnuft och känsla nu, och northanger abbey. De verkar ha release datum i USA i höst så med lite tur så kan man kanske få se dem här så småningom.

• JaneAusten

Jo det är väl så att man är intresserad av hennes böcker, Trileia och mycket riktigt därav namnet.

Skall du se något mer av henne så se först och främst BBC stolthet och förmdom och därefter Persuasion eller Emma. Själv föredrar jag den Emma som är med Kate Beckinsale med råge framför den Emma som Gwyenth Paltrow spelat in. Därefter kan du se (om det fortfarande känns intressant) den andra Emma för att jämföra och sedan Sense and sensibility med Hugh Grant och Emma Thompson som är OK. Det finns också en Mansfield Park som inte är särskilt lik böckerna och helt saknar Jane Austens ironi som för mig är hela behållningen med hennes böcker. Det finns också en gammal Stolthet och fördom från 1940 med Vivien Leigh som är en typisk svartvit kostymfilm vilken är intressant när man sett de båda andra men rätt olik böckerna.

• Lilly80

är med heltokig i Jane Austen och stolthet och fördom. Håller med att serien är bäst! kan se om o om igen
    Tycker skådispelarna är bättre med i serien och vem skulle inte vilja har colin firth som riddare.

Lite OT men det är ju honom Mr Darcy(Colin Firth) som hon som skrev Bridget Jones dadgok tänker på. För dem som inte visste det , men anta att ni redan gjorde det

• Trileia

JaneAusten: Har sett BBC-serien och även Sense and Sensibility med Emma T och Hugh G. Har dock inte sett Emma så det får kanske bli nästa projekt då :D
    Älskade för övrigt Sense and sensibility (småkär i Emma Thompson och Alan Rickman).

Lilly80: Jajemän, det tycker jag är jätteskoj, men så himla synd att de liksom missat att ta med i Bridget-filmen att hon är helt GALEN i Stolthet och Fördom!! Står ju massor om det i boken! *besviken*

Svar på tråden Vilken Stolthet och Fördom är mest lik boken?