• Anonym (undrande)

får man ge blod om man försöker bli gravid?

Vi håller nu på med bebiverkstad nr 2
    men nu dyker det upp nya frågor...

har sedan lillen blev ett år gett blod regelbundet, och skall nästa vecka på besök dit igen men enligt egna uträkningar så kanske det har påbörjats en liten bebis redan nu, väldigt tidigt men tänkte iallafall om nån visste om man kan ge blod innan ens tester visar om man plussat?

• Svar på tråden får man ge blod om man försöker bli gravid?
  • Anonym (undrande)

Tack för svar!!! då e det bara att åka och tömma sig nästa vecka då

• Anonym

Nej det får man faktiskt inte. Står klart i papperna att man inte ska vara gravid när man lämnar blod.

• cloudberry79

Man ska inte ha en KONSTATERAD graviditet. Jag är själv blodgivare och frågade om detta på min blodcentral. De sa att om man konstaterat graviditet eller gått över tiden mer än två veckor så skulle man inte ge blod.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Anonym

Jag skulle lämnat blod på dagen för beräknad mens som inte kommit än och stoppade upp när jag skulle fylla i om jag var gravid och sade lite skämtsamt att det visste jag faktiskt inte. Då tyckte tjejen i receptionen att det väl var bättre att jag väntade några dagar tills jag visste. Jag var förresten gravid med sonen då visade det sig senare
    Det är ju inget fel på blodet; det är för ens egen skull man inte ska lämna då.

• cloudberry79

Det kan vara "fel" på blodet i den bemärkelsen att man kan vara Rh- och börja bilda antikroppar mot Rh-faktorn. Det är jätteovanligt, men kan hända, isåfall efter vecka 20. Man får också ökat blodflöde någon gång efter vecka 10-11, vilket också påverkar allmäntillståndet i kroppen. Denna grav har jag gett blod, utan att veta att jag var befruktad, det var fyra dagar efter ägglossning. Efter jag testat positivt ringde jag till blodcentralen och berättade om detta, men det var absolut ingen fara varken för mig eller mitt blod.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Anonym

cloudberry: Åhå, där ser man. Jag hade fått uppfattningen att det bara var för egen och ev barns skull man inte skulle lämna vid graviditet.

• blonde redhead

Det är inte bra för kroppen att lämna blod när man är gravid. Kroppen behöver det och bildar t o m mer under graviditetens gång, vilket gör att den får jobba på högvarv om det saknas ytterliggare.

När jag bestämde mig för att skaffa barn så tillät dom inte mig att lämna blod om jag misstänkte graviditet.

• Anonym (undrande)

Jag ska för säkerhets skull ringa och fråga innan jag åker upp dit!

Tacka ska ni ha för alla svar!!!

• Anonym (undrande)

tänkte bara uppdatera hur det gick:
    Nej, jag fick inte lämna blod när jag misstänkte att jag kunde va gravid!
    men det var inte nåt med att det kunde va nåt fel på blodet utan enbart att dom inte vill rubba min balans i kroppen om jag var gravid ungefär att "då behöver man ju all hjälp man kan få"

Svar på tråden får man ge blod om man försöker bli gravid?