• Februarii

Jobbansökan. Vad ska man använda för bild?

Min man ska söka ett jobb där de gärna vill ha bild med i ansökan. Är det viktigt med typ id-kort-bild eller kan man ta en lite mer ledig bild (jobbet är som säljare i en spelbutik)?

Mamma till Ida och har en liten Jonathan i magen BF071019
  • Svar på tråden Jobbansökan. Vad ska man använda för bild?
  • WhiteTrash

jag använde mig av en bild taget av min webbkamera... dvs kvalitén var väl inte den bästa. Men jag har utsläppt lite halvlockigt hår, inte så "stylad" och ler/skrattar som bara den. Och jag ska på intervju!
    Men inte vet jag om det var kortet som gjorde det
    Jag brukar välja kort som ser glada och naturliga ut typ..
    (inte så-här-ser-jag-ut-efter-en-kväll-på-krogen-naturliga utan avslappnat och glatt, men ändå respektabelt.. )

• Februarii
    LAV0LINA skrev 2007-07-31 19:19:35 följande:
    jag använde mig av en bild taget av min webbkamera... dvs kvalitén var väl inte den bästa. Men jag har utsläppt lite halvlockigt hår, inte så "stylad" och ler/skrattar som bara den. Och jag ska på intervju! Men inte vet jag om det var kortet som gjorde det Jag brukar välja kort som ser glada och naturliga ut typ.. (inte så-här-ser-jag-ut-efter-en-kväll-på -krogen-naturliga utan avslappnat och glatt, men ändå respektabelt.. )
    Ok, tack! Vad bra då för han ser lite underlig ut på id-bilden Du kan inte hjälpa mig med en liiiten grej till? Vad använder du för storlek på texten i ansökan?
    Mamma till Ida och har en liten Jonathan i magen BF071019
  • WhiteTrash

Det är olika... Beror ju på vilket teckensnitt (heter det så??) man använder. Jag brukar undvika times new roman just för att det alltid går igång automatiskt. Stick ut från mängden med ett annat teckensnitt...  Brukar använda Arial och då blir det typ strl 11 eller nått... Har du lite text, gör den ngt större då.. och tvärtom. Bara det inte bli för trångt så det blir svårt att läsa.

• FrogLeg

Jag tycker att arbetsgivare som vill ha en bild verkar lite oseriösa. Tycker inte ni de?

• WhiteTrash
    FrogLeg skrev 2007-07-31 20:31:11 följande:
    Jag tycker att arbetsgivare som vill ha en bild verkar lite oseriösa. Tycker inte ni de?
    Jag har i och för sig aldrig stött på en ansökan där dom ber om en bild... men en bild är väl aldrig fel att lägga in? Då får dom ett ansikte på personen som skrivit brevet. Jag tycker det känns mer personligt om man lägger till en bild.
  • FrogLeg

Inom mitt yrke är de rätt vanligt att man ska bifoga foto. Jag drar mig för att söka sånna arbeten. Känns som dom enbart går efter utseendet ju.

LAV0LINA skrev 2007-07-31 20:33:52 följande:
    Jag har i och för sig aldrig stött på en ansökan där dom ber om en bild... men en bild är väl aldrig fel att lägga in? Då får dom ett ansikte på personen som skrivit brevet. Jag tycker det känns mer personligt om man lägger till en bild.
  • WhiteTrash

Visst, det kan så vara.. Men om man ska se på hur det fungerar så är det ju ofta den dystra sanningen.
    Hur som helst tycker inte jag det skadar att se efter sitt utseende. Ett välvårdat yttre gör allt, vilket jobb du än söker. Kommer du till intreju med en attityd och inställning "jag skiter i hur jag ser ut, folk måste sluta se till det yttre" så kommer man inte så mycket längre än till arbetsförmedlingen...

• FrogLeg

lavolina
    skulle just skriva om den tråden

Nej jag har inte haft några problem med sånt men jag har gärna inte sökt jobb som man måste skicka med bild. Man kan ju inte dömma någon pga ett foto tycker iaf inte jag.

Svar på tråden Jobbansökan. Vad ska man använda för bild?