• somanjot

Tälta med 1 åring?!

Hej ,
    Vi skall iväg nu till helgen och tälta med våran dotter. Jag är lite nervös. Jag har tänkt att använda hennes vinteråkpåse som sovsäck, den tål -14. Sedan varma kläder mm. Tänkte bara höra mig för vad man bör tänka på osv. Andra bra tips.

• Svar på tråden Tälta med 1 åring?!
  • SaraoAlbin

Vi tältade med vår 1½åring för ett par helger sedan. Han sov i ett par "långkalsonger", strumpor och långärmad body. Han låg i en vanlig sovsäck. Fungerade väldigt bra.
    Det är lät att klä på de små förmycket. Jag tyckte det var svårt att veta hur mycket vi skulle ha på vår son men vi lade honom i det jag skrev. Sedan kollade vi honom under kvällen och han var alldeles lagom. Om er dotter sover nära er kan ni lätt känna på henne och hon får även värme från er.

Vår son sov på sin vanliga madrass (hade inget bättre) men snart skall vi ut igen och då blir det luftmadrass.
    Jag är lite rädd för alla bilar som kör på campingen. barnen är ju så små och syns inte bakom bilarna.
    När vi t ex sätter upp tältet eller dyl låter vi vår son sitta i vagnen. Vi har även med oss matstol med bord (IKEAs vita antilop) där han kan leka och äta mm.
    I vårt tält (köpt nytt) har vi två sovavdelningar. I den ena sover vi 3 och i den andra har vi alla grejor. När vi tidigare tältat utan barn har vi haft allt i yttertältet. Det fungerar inte nu med en klåfingrig 1½åring

Lycka till och trevlig resa!

• Kollibrin

Ojdå, tänk dig själv att ligga inbäddad i en säck för 14 minusgrader med varma kläder, jag tror att det kan bli tväremot vad du är rädd för. Inte kyla, utan att hon blir på tok för varm och inte alls kommer kunna sova. Utgå från vad ni själva sover i och har på er, så blir allt bra vad det gäller den biten. Din oro kommer säkert göra att du vaknar till på natten dessutom och kan känna på henne så att hon känns behagligt varm.
    Vi tältade förra sommaren när vår dotter var ett år, hon älskade det och jag tror att din dotter kommer känna likadant. Spännande och mysigt! Jag tror inte att du behöver känna dig nervös, kanske blir det t.o.m enklare än hemma. Ta inte med för mycket utan njut av enkelheten som är när man tältar i naturen. Lycka till och ha det så mysigt!

• Kollibrin

Vi hade förresten också åkpåsen till vår dotter (anpassad för liknande minugrader) men hon hade fleecefilt över sig och sov bara på säcken. Alltså i den, men inte med locket stängt. Och så en vanlig pyjamas och strumpor. Hon var varm! En tunn mössa gör gott också.

• Ameos

Oj! Vi har också en 1-åring och skulle vi vilja att han sov så varmt skulle han bli galen! Tror att ovanstående råd är bra!

Svar på tråden Tälta med 1 åring?!