• Charline82

Försämrad syn pga graviditet?

Hejsan! Är det någon mer än jag som är gravid och har drabbats av försämrad syn. Jag är född skelögd, sen har jag brytningsfel och är närsynt. Jag har väldigt starka glas. Jag är i åttonde månaden och har de senaste veckorna upptäckt att jag ser sämre på mitt ena öga. Jag ser suddigt, speciellt om jag är trött. Jag hoppas att detta endast har med graviditeten att göra. Min optiker avråder mig från att göra synundersökning både nu under graviditeten och även sen under amnings-tiden. Om jag blir synundersökt nu kan det vara missvisande och inte stämma med verkligheten verkar det som.

• Svar på tråden Försämrad syn pga graviditet?
  • erica alm

Jag såg oxå sämre i slutet av min graviditet. Ibland visste ja inte om de var för att ja var så trött, men de blev ännu sämre då. Men nu ser ja som vanligt igen och de e väldigt skönt!lillan e 2 mån idag

• lilla sandra

Vänta med synundersökningen tills din bebis är född.
    På mej var det riktigt missvisande när jag var gravid...

• ciccielv

jag har fått sämre syn efter varje barn.hade jättebra syn förr,men idag är den urkass

• Busgrabbarnas mamma

Var hos optikern igår, och synen hade försämrats ordentligt. Så ja, synen kan försämras när man är gravid, men det brukar gå tillbaka en tid efter att bebisen kommit. Nu har jag linser, så jag fick starkare linser, och ca 3 månader efter att bebisen fötts ska jag på synundersökning igen och korrigera styrkan.

• ärtan72

Hej,
    läste i boken Mammapraktika nånting om att synen kan försämras under graviditeten, hade något att göra med några kristaller, men kommer inte ihåg så mycket mer.

• Gila

jag jobbar som optikerassistent o optikern brukar avråda gravida och de som ammar att skaffa nya glasögon tills efteråt eftersom det kan skilja.

• Strömberg

Hur lång tid efter graviditeten tar det innan synen är normal igen?
    Hade börjat se lite sämre innan graviditeten men nu är det bedrövligt ibland...

• Catis

Jag ser verkligen jätte dåligt nu när jag är gravid. Men har läst att det är normalt. Har för mej att det var för att man samlar vatten! Kan det stämma?

• Strömberg

Catis:

Kanske kan bero på de med, fast jag har inte samlat vatten o ja ser sämre ändå...

• Catis

Nej de har inte ja heller. Men man kanske gör de runt ögonen på något vis... Äh ja vet inte! Ska fråga BM på torsdag.

Svar på tråden Försämrad syn pga graviditet?