hatemachine skrev 2007-08-01 03:38:51 följande:
När jag arbetat med autister är jag alltid väldigt rak den första tiden, tills vi lärt känna varandra, och jag har tagit reda på om individen klarar en mer subtil kommunikation.Exempel:Dag 1. Kalle är autistisk, han kastar sitt vattenglas på golvet.Jag låser in Kalle på toaletten/Lugna Rummet.Dag 19. Kalle kastar sitt glas på golvet igen.Vad händer när man gör så, Kalle? frågar jag.Kalle minns toaletten/Lugna Rummet och får tänka på det.Dag 29. Kalle höjer glaset för att kasta det, jag fångar hans blick, Kalle kommer ihåg tiden på toaletten/Lugna Rummet och ställer ner glaset igen.Även om Kalle i det här fallet inte förstod att det var "fel" att göra så, så visste han vad det skulle få för konsekvenser och handlade därefter, autism är nämligen en extrem form av egoism.
oj. ''straff''? så har jag aldrig jobbat.
ett barn jag jobbade med hade som ovana att kasta glas, så han fick ett plastglas som inte kunde gå sönder. kastade han det på golvet fick det ligga. eventuellt kunde jag be honom att hämta glaset. jag ignorerade beteendet. när han däremot drack fint så fick han höra hur duktig och underbar han var som drack så fint.