Väluppfostrad eller ögontjänare!??
Barn skall säga FÖRLÅT när de gjort någon illa. Barn skall säga TACK FÖR MATEN när de fått en måltid.
Har haft en diskussion med en väninna ikväll och vi har delade uppfattningar...
Min dotter kan knuffa ett annat barn medvetet och sedan säga förlåt. Jag tycker det är hemskt då jag ser att hon inte menar det. Men hon tycker det är ok, eftersom hon sagt förlåt :(
Föräldern till barnet som blivit knuffat säger; "Det var väl inte så farligt, hon sa ju FÖRLÅT!?
Jag hade hellre sett att hon inte sagt förlåt... (hoppas att ni förstår vad jag menar!?? Hon kommer undan så lätt!? Hon slipper ta ansvar och har dessutom INTE ens dåligt samvete!?)
Jag inser att jag har något viktigt att ta tag i som gått helt snett!
Barn blir UPPFOSTRADE att säga tack för maten. Vet barnen vad det innebär när de säger TACK? Vad tackar de för egentligen? Är de glada för att de fått mat? Är de glada för att någon lagade maten? Är de TACKsamma verkligen? Säger de tack för maten för att de menar det eller för att de har blivit lärda att man ska säga så?
Jag tycker att ett barn ljuger när de säger förlåt utan att mena det. Jag tycker att ett barn ljuger när de säger att de är tacksamma för maten fastän de inte är det, de är inte ens ens medvetna om vad det innebär att vara tacksam...
JAG tycker att det är en intressant diskussion, vad tycker ni andra!??
ÄR det väluppfostrat att rabbla inlärda fraser utan medveten innebörd?