Menskopp som luktar illa?
Ni som använder menskopp har ni varit med om att menskoppen börjat lukta illa? Min menskopp har helt plötsligt börjat lukta väldigt illa, typ gammal disktrasa. Vad kan det bero på? Jag steriliserar den efter varje mens.
Ni som använder menskopp har ni varit med om att menskoppen börjat lukta illa? Min menskopp har helt plötsligt börjat lukta väldigt illa, typ gammal disktrasa. Vad kan det bero på? Jag steriliserar den efter varje mens.
puff!
Ingen som varit med om det eller har någon teori om orsaken?
Jag får mejla företaget som säljer dem helt enkelt.
Hur länge har du haft din kopp? Jag hann använda min menskopp ungefär ett halvt år innan jag blev gravid och har inte märkt av att den i sig skulle lukta konstigt. Jag kokade den efter varje mens. Men i början hade jag en tvål som luktade märkligt och då trodde jag ju först att det var koppen, men det var det inte. Sen köpte jag sån tvål som menskoppsföretaget säljer. Den doftar gott! Har du kanske redan fått svar från företaget? Jag är också intresserad av vad det beror på, ska ju fortsätta använda min kopp sen när jag inte längre är gravid
.
läs på deras hemsida m-kopp.se ..där står en del fakta om sådant med. du kanske bör köpa dig en ny.
Jag hittade någonstans på nätet att man skulle låta den ligga i utspädd äppelcidervinäger. Provade det, och lukten försvann!
Nu har jag också fått svar ifrån företaget:
Här en lista av lite olika saker så att du kan felsöka / få tips för att hantera problemet
- Koppen måste tvättas ordentligt med tvål för att fettfläckar ska försvinna från ytan. Det går också bra att använda grön såpa. Man kan använda en liten mjuk tandborste och borsta rent koppens kanter, inpräntade bokstäver, m.m.
- Koppen ska kokas i en ren kastrull där det inte finns några matrester. Om den kokas i en kastrull med matrester kan de fastna på koppen.
- Det är vanligt att kvinnor kan få bakterier i slidan genom bl.a. samlag.
Ibland lyckas kroppen inte besegra dem särskilt snabbt. Om man har illa luktande flytningar eller har märkt någon skillnad på flytningarna ska man gärna ta upp det med en barnmorska.
- Har man haft bakterier som gett upphov till illaluktande flytningar kan lukten spridas till koppen och det kan ta lite tid att bli av med den (materialet är poröst på ett mikroskopiskt plan). Rengör koppen ordentligt med tvål och sedan blötlägg i 7-10 minuter i steriliseringsvätska (tex Ytdesinfektion från Apoteket). Om det inte hjälper kan man lägga koppen torrt i några veckor och sedan lägga den i blöt igen. Man kan då också prova att låta den ligga i ett par timmar i en blandning av äppelcidervinäger och vatten (1 tesked äppelcidervinäger per 2,5 dl vatten).