• Nomit

Mjölkfri ersättning finns det?

Hej
    Har testat nan1 och sempers andra variant, den för barn med matsmältningsproblem. Ingen av dessa funkar speciellt bra, han får magknip av båda. Finns det ersättning som är mjölk/laktosfri? Tacksam för SNABBT svar!

• Svar på tråden Mjölkfri ersättning finns det?
  • Sanda

På apoteket finns det men den e dyr om du inte fått recept från läkaren! Tror den kostar 172kr för 3,4 liter

• Nomit

Tack, det ska jag kolla! Har du använt den?

• Kakan83

Nutramigen finns på apoteket. Svindyr. Men man kan bara köpa ett paket, sen ska man ha det utskriven från läkaren. (Enligt dom här på mitt apotek och BVC) Fast har läst om fler här på FL som köper utan recept.

• miamartini

Vi hade nutramigen till vår son när han va så liten det är fritt från både laktos, mjölkprotein o sojaprotein. Finns på  apoteket o köpa men kostar dock nästan 200kr per förpackning (400g) om man inte har recept på det, har man recept så kostar det 120kr per uttag (ett uttag kan va allt från 3-8 burkar, det är upp till läkaren. vi hade 6 burkar per uttag)

Ett alternativ är ju att köpa en burk o testa för man märker väldigt snabbt förändring isåfall, de kan ju vara värt 200 o testa menar jag, funkar det sen så tar man kontakt med BVC o barnläkaren så får han ordna ordination till er (annars blir man ju ruinerad på kuppen)

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Sanda
    Nomit skrev 2007-08-01 08:49:58 följande:
    Tack, det ska jag kolla! Har du använt den?
    Ja, den smakar päckel, min dotter vill inte ta den. Den e alldeles gul..ysch, men sen blev min dotter bättre i magen så jag kunde återgå till semper.

Det finns en tråd för mjölkallergiker där dom har massa tips när det gäller ersättning och så, kan leta upp länken till dig. Dom är jättehjälpsamma där!
  • web

Nutramigen ! min son fick det utskrivet då han var mindre pga att vi misstänkte mjölkallergi då han var så exemig. Som många redan skrivit så är den dyr om man inte får den utskriven,då är det inte alls dyr. Vårat största problem var att den värklingen smakar urk!!.
    Annars är den jätte bra, man kan göra yogurt,välling och en massa annat på den. Till och med plättar.

Idag vet vi att vår son inte är alergisk mot mjölk utan ägg, därför får han helt vanlig kost och väling till natten.

• miamartini

Ja nutramigen smakar urk o pecka, men de säger att man ska gå över succesivt till den så barnen accepterar den...  Visst smakar den faen, men lillkillen åt den, för han vande sig nog...   kan ju vara värt o prova även om de smakar illa.... bättre att de smakar illa o magknipen försvinner än att de smakar gott o magknipen e kvar (tycker jag då )

• web
    miamartini skrev 2007-08-01 09:06:07 följande:
    Ja nutramigen smakar urk o pecka, men de säger att man ska gå över succesivt till den så barnen accepterar den...  Visst smakar den faen, men lillkillen åt den, för han vande sig nog...   kan ju vara värt o prova även om de smakar illa.... bättre att de smakar illa o magknipen försvinner än att de smakar gott o magknipen e kvar (tycker jag då )
    Självklart! vi blanda 50/50 och sedan trappa vi ner smått tills dess at han tog den, och då gick det ju bra.
    Bvc recomendare att ha socker i men jag valde bort det helt för det känndes inge bra att ge socker åt en så liten.
  • miamartini
    web skrev 2007-08-01 09:11:25 följande:
    Självklart! vi blanda 50/50 och sedan trappa vi ner smått tills dess at han tog den, och då gick det ju bra. Bvc recomendare att ha socker i men jag valde bort det helt för det känndes inge bra att ge socker åt en så liten.
    Vi blandade i socker o de funkade... sockret i säg funkar ju även så barn släpper gaser.... många gånger tyckte jag att sockervatten nästan funkade bättre än miniform mot magknip....
  • lisen11

Min son fick Profylac (semper) när han var liten. Den finns också på apoteket och är bra mycket godare än Nutramigen.
    Värt att prova....

• web
    miamartini skrev 2007-08-01 09:14:19 följande:
    Vi blandade i socker o de funkade... sockret i säg funkar ju även så barn släpper gaser.... många gånger tyckte jag att sockervatten nästan funkade bättre än miniform mot magknip....
    ja det kanske funkar

NU hade inte min son problem med gaser så jag lät bli sockret och det funka i allfall.
    Men skönt att ni kom på en lösning så ert barns magknip blev lindrigare.
  • våren 07

Använde nutramigen till min lilla kille i början, han hade ont i magen.provade några burkar han blev bättre.Gick sakta tillbaka till vanlig ersättning, funkade bra.Magen är väl känsliga på de små. Lycka till

• rismalt

ProSobee finns på apoteket. Den är dyyyr men super tycker jag. 92 kr för en burk eller rabatterat pris = 495 kr för 6 burkar.

Annars har EkoGO (som gör mjölkfri gröt) nyligen börjat göra även mjölkfri välling. EkoGO säljs oftast på ica. Har testat vällingen men smaken var för olik ProSobeen så den ratades. Gröten däremot uppskattades när äldsta sonen var liten.

• web
    rismalt skrev 2007-08-01 18:07:56 följande:
    ProSobee finns på apoteket. Den är dyyyr men super tycker jag. 92 kr för en burk eller rabatterat pris = 495 kr för 6 burkar.Annars har EkoGO (som gör mjölkfri gröt) nyligen börjat göra även mjölkfri välling. EkoGO säljs oftast på ica. Har testat vällingen men smaken var för olik ProSobeen så den ratades. Gröten däremot uppskattades när äldsta sonen var liten.
    PÅ tal om gröt så finns även en gröt som heter Sinlac (tror det stavas så) den är värkligen bra och smakar sött och gott
  • capat

Sinlac gröt finns på apotek och i vissa livsmedelsbutiker - vi gjorden den på havremjölk till vår kille. Även som välling, vi tog havremjölk, lite mindre pulver så det blev vällingskonsitens och hade i en tsk olivolja/solrosolja. Fungerade superbra, god smak och ungen växte så det knakade. En barnläkare tipsade om detta.

• web
    capat skrev 2007-08-01 20:11:46 följande:
    Sinlac gröt finns på apotek och i vissa livsmedelsbutiker - vi gjorden den på havremjölk till vår kille. Även som välling, vi tog havremjölk, lite mindre pulver så det blev vällingskonsitens och hade i en tsk olivolja/solrosolja. Fungerade superbra, god smak och ungen växte så det knakade. En barnläkare tipsade om detta.
    lät ju jätte bra

Själv andvände jag lite sinlac pulver i nutramigen tills dess att han godtog nutramigen.

Sinlac är ju rätt söt, det funka utmärkt då nutramigen är allt annat än söt.
Svar på tråden Mjölkfri ersättning finns det?