• Anonym

Starta företag med bet.anmärkning?

Hej.
    Jag har lyckats dra på mig endel betalningsanmärkningar men håller på att betala av skulderna nu så förhoppningsvis är dom borta om några månader, men nu har det kommit upp till förslag att jag och en kompis ska starta företag tillsammans, men får man det om man har bet.anmärkningar?
    Det skulle i så fall vara ett aktiebolag.

• Svar på tråden Starta företag med bet.anmärkning?
  • Anonym

Ingen som vet?

• olpansfamilj

klart att du får starta. Ha dock i åtanke att ibland kollar även bolagen personerna som är vd i bolaget....

• olpansfamilj

och ofta som ny så får man själv stå som borgen mm....

• Anonym

Du kan starta ett AB. Vet dock inte hur det blir om du vill låna pengar.
    Hittade denna länken om en som ville starta en enskild firma, men även AB kommer upp.

www.startaeget.se/index.taf&messenger_auid=7983&_goto_new=1&EnsureNoCache=9106

Finns säkert andra bra frågor på den sidan med om du kollar runt lite där.
    Lycka till med företaget!

• djmugg

Klickade i fel, skulle inte vara anonym...

• Anonym

Tack!

Alltså grejen är att vi funderar på att starta en förskola tillsammans då vi inte är nöjda med ledningen som den ser ut nu där vi jobbar.
    Vilka bolag skulle kolla upp vd:na?

• olpansfamilj

jag har ett aktiebolag, och ibland om man köper något dyrare på kredit eller behöver hyra lokaler så går dom igenom och gör även en kreditupplysning på vd:n privat!

Så ni skulle även jobba mot kommunen? Då kanske dom vill kolla att allt är okej om ni behöver bidrag osv. för att anses som seriösa, men ring och fråga vad dom begär...

Kanske ska din kompanjon inneha vd posten??? om hon har "rent" namn

• WhiteOleander

Hej!
    Det är inga problem att starta eget med betalningsanmärkningar/skulder.

Som fg inlägg skriver, så kan det vara problem med krediter.

Vet inte om du hört talas om rating någon gång?
    I kreditupplysningens värld, så får alla företag en ratin, tex AAA är topp hos ett utav företagen.

Ratingen påverkas utav bla styrelsen (i detta fallet du).
    Ju bättre ekonomi du har privat, dessto bättre ratin & tvärt om.

Lycka till!

• Anonym

Men om hon som jag ska starta med inte har några anmärkningar utan perfekt ekonomi, hur blir det då? Hon kanske får stå för den ekonomiska säkerheten då?

• Anonym (Revisorn)

Starta aktiebolag är inga problem. Dock kan det bli svårt att få krediter då kreditgivarna oftast kollar upp bolagets funktionärer när bolaget är nystartat.
    Ett alternativ är att den andra styrelseledamoten står själv som styrelse till att börja med (när ni ska ta krediter mm) och att du sedan registreras som styrelseledamot. Det kan vara ett alternativ om inte kreditgivaren kräver någon personlig borgen av styrelsen. För gör de det vill denne säkert inte själv stå som funktionär. Om din titel är VD eller styrelseledamot tror jag inte spelar någon roll.

Min sambo har betalningsanmärkningar och var med i ett bolag som styrelse tillsammans med två andra utan betalningsanmärkningar. De skulle ha trafiktillstånd och fick inte detta pga hans betalningsanmärkningar. Så vi registrerade ur honom och sedan ska han vara med igen. Kan tänka er att det kan vara motsvarande problem ifall ni tex ska arbeta mot kommunen.

Lycka till.

• WhiteOleander

Min rekomendation är att du inte står med i styrelsen.

När din anmärkning försvinner, så är det lätt för dig att bli ledamot/suppleant i styrelsen.

Svar på tråden Starta företag med bet.anmärkning?