• Tulpanblomman

Hjälp igen, arbetsgivarintyg

Jag blir galen!

Min sambo har äntligen efter 2 månaders tjat fått ett ifyllt arbetsgivarintyg, skickar glad i hågen iväg det till IFMetalls a-kassa för en vecka sedan och fick ett brev idag att det tyvärr inte var rätt ifyllt, vi måste skicka in ett nytt, jag gråter! ska vi behöva hålla på flera månader till! va trött jag blir på a-kassan vi hade fyllt i att han jobbar 40 timmar i veckan heltid, nej då ska man specifiera antal dagar per månad + timmar.
    Det är bara att fylla i ett nytt och skicka! Nu till min fråga, min sambo hade månadslön han fick ju alltid samma lön oavsett om det var dec och julledigt eller någon månad utan helgdagar,
    När man ska fylla arbetat tid och specifiera antal dagar under en månad+ timmar (sid 2 punkt 5 på arbetsgivarintyget)
    gör man då så här:

2006
    juli 21 dagar 168 tim, aug 23 dagar 184 tim, sep 21 dagar 168 tim osv......... dvs antal arbetsdagar per månad (oavsett om det är röda dagar eller ej) x 8 (antal tim per dag)Snälla kan någon kolla med sitt arbetsgivarintyg om det är rätt.

• Svar på tråden Hjälp igen, arbetsgivarintyg
  • WhiteTrash

Ja,d et ska fyllas i som a-kassan säger. Har alltid fått mina arbetsgivar intyg ifyllda så.
    Det räcker inte med att fylla i 40tim/vecka, eftersom alla veckor inte har 40 timmar (röda dagar) osv..
    Konstigt att arbetsgivaren fyllt i fel, sånt brukar dom alltid vara noga med.

• WhiteTrash

Det är ju inte din sambo som ska fylla i den tiden han jobbat,det är ju arbetsgivaren.

• Tulpanblomman

jo men om han har en arbetsgivare som inte gör det då? arbetsgivaren skickade en tom blankett till a-kassan!? (arbetsgivarintygsblankett) och skrev ett eget brev, då förstår du vilken nivå det är, ska man ha någon ersättning så får man fixa det själv och skicka en färdig i fylld blankett till arbetsgivaren, tyvärr!

• WhiteTrash

då är det arbetsgivaren som gör fel. går inte göra annat än att ringa till facket och be dom tjata också... och tjata mer på chefen.

Tulpanblomman skrev 2007-08-01 14:08:48 följande:
    jo men om han har en arbetsgivare som inte gör det då? arbetsgivaren skickade en tom blankett till a-kassan!? (arbetsgivarintygsblankett) och skrev ett eget brev, då förstår du vilken nivå det är, ska man ha någon ersättning så får man fixa det själv och skicka en färdig i fylld blankett till arbetsgivaren, tyvärr!
  • WhiteTrash

arbetsgivarintygen ska alltid fyllas i av arbetsgivaren! a-kassan kan inte ta emot intyg som arbetstagaren själv fyllt i eftersom risken att arbetstagaren då fyller i fler timmar än han/hon arbetat osv..
    Vad är det för arbetsgivare? Dom måste ju ha fyllt i arbetsgivarintyg förr eller är det en väldigt oseriös arbetsgivare?

• WhiteTrash

nej, men då är det inget att göra än att trycka på ordentligt på arbetgivaren.
    Kolla om ni kan få ersättning från soc om ni blir helt utan pengar i 5 månader, men annars är det inget annat att göra. Ta ett snack med arbetsgivaren och förklara allvaret.

• Tulpanblomman

jo men vi fyller i tiden och arbetsgivaren skriver ju under, ja det är typ en oseriös arbetsgivare, de har ingen koll, han har inte fått sin semesterlön utbetald heller!

• WhiteTrash

om din sambo är med i facket (inte bara a-kassan!) bör han kontakta dom och be dom om hjälp. Speciellt ang semesterlönen.

• Tulpanblomman

ja han ska göra det, men det viktigaste just nu är att få igång a-kassan så vi har något och leva av.

• WhiteTrash

jo, men alla papper måste vara rätt ifyllda. Ta även kopior på dem eftersom arbetsförmedlingen numera också vill ha alla papper och intyg som du har!
    (a-kassan tar  bara orginalen, men kopiera först och skicka en av kopiorna till af)

• Tulpanblomman

Någon som arbetar med att skriva ut arbetsgivarintyg som kan svara på frågan;
    om man arbetar heltid 40 timmar i veckan, har månadslön, och får betalt röda dagar julafton, juldag, långfredag osv han får alltså samma heltidslön i dec som andra månader trots att det är många röda dagar, ska dessa röda dagar räknas in i arbetad tid som man ska specifiera under punkt 5 arbetad tid på sid 2 på arbetsgivarintyget eller inte? ska det vara 21 dagar 168 tim eller 19 dagar 152 tim som ska redovisas för dec 2006?
    Vore jättesnällt om någon kan svara på detta så att vi kan "hjälpa" arbetsgivaren med detta.

Jag har ringt till a-kassan men får återkomma i morgon på deras telefontid.

Svar på tråden Hjälp igen, arbetsgivarintyg