Om din kanin är döende
Vilket avlivningssätt gäller för ditt husdjur?
Kan också ta katt, hund, sköldpadda och marsvin som exempel..
Vilket avlivningssätt gäller för ditt husdjur?
Kan också ta katt, hund, sköldpadda och marsvin som exempel..
veterinären...
Självklart till veterinären! Kosta vad det kosta vill...
Avlivning hos vererinär och det gäller för alla djur, tycker jag iaf! Folk tyckte att jag var knäpp som avlivade min tamråtta hos en veterinär när hon fick cancer, men för mig föll det sig naturligt, varför skulle inte hon få ett värdigt slut för?!
Skulle absolut ta med min djur till veterinär och inget annat.
Värdigt slut behöver inte alltid betyda en sömnspruta av veterinären....
Huvudsaken att djuret får ett smärtfri och snabb död.. om det är i skogen eller på sjukhuset är upp till var och en.
Har haft möss, råttor, kaniner, hamstrar, marsvin fåglar och har aldrig gått till veterinären...
Känner man inte till hur jägare gör och hur smärtfritt det är så finns ju inte ens det alternativet hos vissa djurägare.
Kan tyvärr inte rösta då jag tycker att det är svårt att säga hur man ska göra utan att veta i vilket läge man kommer vara i. Jägare är uteslutet eller att själv ha ihjäl djuret på nåt sätt. Men om djuret inte lider och har ont så kan jag tänka mig att låta det få avsluta sina dagar i det trygga hemmet. Om det däremot lider mycket så är det inhumat att bar låta tiden gå.
När jag var yngre hade jag en undulat som dog hemma, vi förstod på honom att det inte var så långt kvar (han var 13 år och började bli lite stel) men han åt och drack, sjöng och visslade och hade inte ont. Då kändes det grymt att stressa upp honom. Han dog i sömnen sedan som en glad fågel.
CloudBerry:
Antar att du syftar på mitt inlägg och märker genast att vi har helt olika åsikter (vilket naturligtvis är helt ok) men för mig är det inte ett värdigt slut att dänga ett djur i maken eller mot en sten, vrida nacken av det eller ens sikta och skjuta, för mig är det obegripligt att folk gör sånt, skulle aldrig tillåta att någon ex sköt min katt om hon blev dålig!
veterinären mest troligt. Om det nu inte är så att djuret är så svårt skadat att det bör avlivas på plats snabbt som ögat. Då tar man vad man har närmast till hands.
Då vår katthona födde en gravt missbildad unge (ryggraden stack fram ut skinnet, tarmarna hängde ut mm) då tog pappa och avlivade den direkt med ett vedträ tror jag... Varför förlänga lidandet med att vänta till vetrenärkliniken öppnat eller ungen självdött?
Avlivar den själv.
Vem är så grym så den låter djuret självdö?