• Ozone

Hur länge blöter man fodret?

Jag kom att tänka på en sak. En vän till mig har precis skaffat valp och hon frågade mig varför man EGENTLIGEN blötlägger valpfodret? Beror detta på att valpens tänder är för sköra ännu eller blir det svårt med matsmältningen annars?
    Någon som vet? Det slog mig nämligen att jag faktiskt inte har en aning, bara att det ÄR så

En tilläggsfråga då, vid vilken ålde rungefär är det vanligt att man slutar blötlägga fodret? kan detta bero på hundras?

• Svar på tråden Hur länge blöter man fodret?
  • prinsesstårtan

det blir lättare för valpen att ta hand om maten efterson den är van vid flytande föda. brukar vara lite godare också eftersom den blr lite ljummen.

• fenixen

Jag vet en som blötlade fodret för att hunden åt så mycket. Annars hade det svällt så mycket i magen och hunden hade blivit på tok för mätt och fick magpumpas.

• LillaLulla

Om man inte blötlägger fodret så riskerar man bland annat att låta sin lilla vovve lida av magkatarr (om jag inte minns fel) samt även en överhängande risk för magomvridning, vilket ofta leder till döden inom kort tid. Man ska alltså inte sluta med att blötlägga fodret. Någonsin.

• Ozone

Lillalulla: Va? Aldrig sluta blötlägga fodret? Det har jag aldrig någonsin hört talas om!?!
    Hur kommer det då sig att vid valpköp får man alltid rådet att blötlägga "i början"...? Jag har dessutom aldrig stött på någon som blötlägger sin vuxne hunds mat...(det gör heller inte jag...)

Knepigt...

• LillaLulla

Ozone - många uppfödare vet tyvärr inte så mycket om mat. Magomvridning är mest vanligt bland större raser med stor bröstkorg, men kan hända vilken hund som helst. För att göra en lång historia kort: Hundens matsmältningssystem är inte gjort för att konstant äta föda som bara innehåller ca 4% vatten. Det skadar inte att blötlägga, men det kan skada att inte göra det.

• CathrinS

Nu var det juh så att det är bättre att inte blötlägga. Oftast blötlägger man fodret då man avvänjer valparna då det är lättare att få dem att börja ta fodret lite tidigare då. Sen behövs det inte blötläggas iom att hunden faktiskt dricker den mängd vatten den behöver. Blötlägger man fodret dricker den lite, ger man torrt dricker den mer vid sidan om.

Det är bättre för hunden att få tugga fodret då det motverkar dålig tandhälsa plus att alla hundar har ett visst tuggbehov. En valp kan äta torrt foder direkt när den är avvand (ca 6 veckors ålder) och det finns eg inte alls ngn anledning att ge uppblött foder förutom att det kan smaka lite mer..men då räcker det att slå på vatten precis innan fodret serveras så det ej hinner bli geggigt.

Det lillalulla pratar om gäller endast då man ger ett torrfoder av dålig kvalité. De innehåller massor med spannmål som tyvärr sväller massor. Äter hunden sig då proppmätt på foder och sen dricker så sväller fodret i magen och tar större plats än vad hunden eg kan ta emot, då kan de få sk magomvridning som är livsfarlig.

Men varför ska man ge ett foder av dålig kvalité. Är det ett dåligt foder med en massa spannmål så innebär detta tyvärr även att hunden inte får i sig tillräckligt med näringsämnen då den skulle vara tvungen att äta så stora mängder foder som den inte kan få i sig då näringsämnena är uppblandade med så mkt spannmål.

Så självklart ger man sin hund ett foder av bra kvalité, med rätt mängd näringsämnen, utan en massa spannmål och som INTE sväller i magen och kan då ge hunden fodret torrt. Bra foder är tex royal canin, pro plan, hills, eukanuba

• Ozone

Oj, oj, oj.
    Diskussionen bra foder-dåligt foder ska vi nog inte ge oss in på. Jag har redan förstått att det är ett oerhört känsligt och storartad ämne. Min hund har ätit Hills, men vi håller just nu på att övergå till ett annat foder, som både rasklubben och uppfödaren rekomenderade varmt (ett foder som jag aldrig sett nämnas som positivt i exempelvis sådana här forum. Säkert mest pga sitt pris. Billigt foder är oftast lika med dåligt foder i mångas ögon).
    Men man kan väl kanske i stort sett säga att "blötlägg om du vill. Risker finns det alltid, oavsett hur du gör"...

hihi.

Tack för svaren iallafall och ha en trevlig kväll

• asul

Ett bra foder är det som funkar bäst för hund och ägare! Oavsett pris.
    Men jag tror vi alla kan enas om att hunden är ett rovdjur?
    Och vet man hur man läser en ingredienslista på en vara så kommer man väldigt långt!

• LillaLulla

CathrinS - visa mig gärna forskningsresultat som visar på att det är bättre att ge torrt torrfoder, och att det skulle göra någon skillnad på kvalitet, är du snäll. Jag antar att du har allra bästa sortens foder, så pröva att hälla lite vatten på det och du kommer att märka att det sväller till åtminstone sin dubbla storlek.

Det där med att det är bra för tandhälsan är - om du ursäktar - rent skitsnack. Hunden biter en gång i kulorna för att krossa dem och det gör varken till eller från på tänderna. Istället kan man ge hunden märgben (som inte är kokade eller på annat vis tillredda) och ja, faktiskt borsta tänderna! Jag lovar, det ger betydligt bättre resultat än torrt torrfoder... Och det är ingen risk för hundens liv heller.

Här kan du läsa lite mer om magomvridning:
    vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp

• CathrinS

Iom att tex royal canin tex har den största forsknngsanlägningen i europa så kan du juh ta kontakt med dem och få deras forskningsrapporter... prata tex med Bosse Edoff.

O nej..Royal tex sväller inte så mkt.självklart sväller det en del..men inte farligt mkt iom att man inte behöver ge så stora givor av ett sådant foder

foderbitarna är idag anpassade för att inte gå sönder med ens utan för att tanden ska tränga in i den och skrapa... dessutom är det kalciumbindare i det

visst ska man borsta tänder och ge ben..absolut..men tyvärr är den vanliga hundägaren inte tillräckligt bra på det och då är det bra om tänderna iaf skrapas i den dagiga givan

Vi har olika åsikter och det finns garanterat olika forskningsresultat som säger att vi båda har rätt...låt oss båda säga vår mening för att låta hundägaren göra det de tror på och låt oss behålla god ton här... så att folk vågar fortsätta fråga

Svar på tråden Hur länge blöter man fodret?