• Nalle Puh73

Vilken färg på passepartout om man har svart/vita foton och vilken färg på ramen ?

Ska ha svart/vita foton och började fundera på färg på Passepartout. Ska man ha samma på alla foton eller ska man utgå från hur mörk bilden är?
    Alla bilder kommer vara i närheten av varandra på en tavellist eller på rad på väggen.
    Vilken ram blir snyggast till. Vit, svart eller trä. Har oljad furu i möblerna ev att dom kommer målas vita sen.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Vilken färg på passepartout om man har svart/vita foton och vilken färg på ramen ?
  • Johje

Varför inte silverfärgade ramar?

• PiJo

Eftersom du skriver att bilderna ska vara nära varandra skulle jag valt samma färg och bredd på passepartouen samt samma ram. Detta för att det ska bli som en stor helhet och som är harmonisk.

Här hemma har jag en tavellist med svartvita foton vanilj/naturvita passetartoer och likadana svarta ramar.

• Elsans

Jag håller med PiJo. Likadana svarta ramar med vit paspartou (hur nu det stavas..) skulle jag haft.

• Jenny70

Jag med. Har precis gjort om på dotterns rum. Köpte 2 fräcka svarta ramar på IKEA & svart/vita kattfoton på Gallerix. Vit paspertout (stavas inte så, va?) Blev jättefräckt!!

• Nalle Puh73

Är vit Passepartout snyggast oavsett hur mörka bilderna än är? Håller på  att välja ut vilka jag ska förstora och endel av bilderna blir ganska mörka och endel är väldigt ljusa.

• Elsans
    Nalle Puh73 skrev 2007-08-01 16:19:30 följande:
    Är vit Passepartout snyggast oavsett hur mörka bilderna än är? Håller på  att välja ut vilka jag ska förstora och endel av bilderna blir ganska mörka och endel är väldigt ljusa.
    Ja, jag tycker det. Det kan nog se konstigt ut om man har olika färg på paspartouerna (eh..) tror jag men jag är absolut inget proffs.
  • Nalle Puh73
    Åsa M A skrev 2007-08-01 16:23:07 följande:
    Ja, jag tycker det. Det kan nog se konstigt ut om man har olika färg på paspartouerna (eh..) tror jag men jag är absolut inget proffs.
    Var kanske otydlig med det sista inlägget. jag har inte bestämt vilka kort jag ska göra förstoringar av så vad jag menade var: är det snyggast med vita oavsett om jag väljer dom mörkare korten eller dom ljusare?
    Kommer inte ha olika färg på passepartouterna om dom ska sitta bedvid varandra.
    Kan bli så att jag blandar mörka och ljusa kort men då blir det ändå samma färg (om dom ska vara på samma vägg).
    När jag skrev Ts så handlar det om 2 väggar (mot varandra) och jag tänkte då om man bör ha olika och isåfall placerar jag dom med samma färg på samma väg. Fy vad svamligt det nu blev. Hoppas ni fattar hur jag menar.
  • Elsans

Jahaa, då fattar jag! jag tror att det blir snyggast med vita oavsett hur mörka korten är.

• gertie

Snyggast med vit passepartout och vit eller svart ram, tycker jag. En snirklig guldram kan också vara fint, beroende på motivet.

Jag har aldrig provat en mulltoa förut. Det ska bli riktigt spännande! Ernst Kirchsteiger
Svar på tråden Vilken färg på passepartout om man har svart/vita foton och vilken färg på ramen ?