• Pianissimo

*Detta var en fullständig nyhet för mig! "

Detta var en fullständig nyhet för mig!

" En vanlig kemikalie som orsakar hälsoproblem är fenoler som finns i bl a lim, färg och konserveringsmedel. Fenoler efterliknar östrogen och skapar obalans i hormonsystemet om din kropp exponeras för det, i värsta fall med infertilitet som följd."

www.byggahus.se/bygga/undvik_sjukt_hus.htm

• Svar på tråden *Detta var en fullständig nyhet för mig! "
  • Jewi

Jaa, man funderar hur mycket skit sambon ha fått i sej som byggarbetare o har bl.a. jobbat på Fortum....:(

• Nalle Phu

Aj då, vi köpte hus i helgen och håller på att renovera, kommer renovera i minst fem år framöver
    Visserligen kan det väl knappast bli mer fel i hormonerna på mig än vad det redan är så.....
    men det var intressant att veta, skall läsa extra noga på färgburkarna!

• Peki

Jag har läst lite om detta för länge sedan för ca 10 år sedan då man började uppmärksamma problemet.

Om jag minns rätt handlar det om ämnen som frigörs då golvlim eller plastmattan bryts ned bl a pga fukt eller ofulständig torkning och härdning... Det finns visst också vissa golvlim som frigör fenoler redan från början, men jag tror att man har slutat använda dem. Det uppkommer alltså vid konstruktions- och byggfel och är inte ämnen som frigörs då lim eller färg torkar på vanligt sätt.

Däremot är ju lösningsmedel som finns i en del färger lim, bl a lackfärg och tvåkomponentslim inte så bra att andas in i alltför stora mängder, men om man bara fixar själv så ska det inte vara några problem.

Vi renoverar också för fullt och det är jag som är "målarmästaren" här hemma . Jag bryr mig inte om det nu när vi försöker få barn, men om jag någonsin blir gravid så tänker jag måla i ansiktmask modell gummi. Vilket är en variant att använda om man är orolig redan innan eftersom den har filter även för kemiska ämnen och inte bara damm.

Svar på tråden *Detta var en fullständig nyhet för mig! "