• Sicali

Emmaljunga scooter, bara för barn upp till 15 kg?

Stämmer verkligen det? Köpte denna underbara vagn idag och nu satte jag mig och läste häftet som medföljer. Där står att maxvikten är 15 kg. Självklart borde vi kollat det innan men vi kunde aldrig ana, det är ju en stor rejäl sittvagn.
    Sonen väger ju 13.5 nu så han kan ju nästan inte ha den alls då.
    Vad dum man känner sig, vi som väntat och trixat så för att få ihop till och kunna köpa denna efterlängtade vagn.

• Svar på tråden Emmaljunga scooter, bara för barn upp till 15 kg?
  • MARIA99

Men hur gammal är sonen ? De går ju inte upp i vikt lika snabbt efter ett tag..Inte mina tjejer iaf. De största vägde 13,6 kg på sin 2 1/2 års koll men 15 kg först ett år efter tex.

• myskatt

Finns det nån annan vagn som har viktgräns högre än 15 kg?

Man får väll köra den tills den kroknar om inte annat , det lär vi göra iaf.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Sicali

Han är två år och en månad gammal. Visserligen är han lång och smal så det dröjer väl men vi hade ju tänkt att den skulle räcka längre.

• Sicali

Går alla vagnar bara till 15? Min kompis barn fyllde nyss två och väger 15 nu, hon behöver ju vagn länge till. Är det ingen risk att den går sönder och barnet skadar om viktgränsen överskrids?

myskatt skrev 2007-08-01 19:42:42 följande:
    Finns det nån annan vagn som har viktgräns högre än 15 kg? Man får väll köra den tills den kroknar om inte annat , det lär vi göra iaf.
  • myskatt

De är ju testade för mycket mer men tillverkarna är väll fega och vågar inte ge garantier efter 15 kg.

Men visst finns det dem vagnar som kroknat efter ett tag om barnet är för tungt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • evo 6

Phil & Ted`s vagn har en viktgräns på 40(!)kilo
    Borde räcka

• Joico

BTs tvillingjogger har en maxvikt på 36kg =18kg/barn.
    Jag tror nog Scootern håller, det är bara tillverkaren som tar det säkra före det osäkra för att slippa klagomål tror jag så länge han sitter still och inte hoppar i vagnen så funkar det nog kanon! Han väger ju inte flera kilo över gränsen.. dessutom ska den ju funka till 4års ålder, enligt dom. Vilken fyraåring väger 15kg?

• memlan

Vi har en BRIO-zenit, i affären sa de att den gick till 20kg. Har dock puttat runt på dryga 30kg i den (tidiga mornar till förskolan) ibland... Det går men då e den trög körd/svängd. Ni kommer säkert att kunna använda vagnen till ganska många fler kg än 15.

• Smultron ett

till oss sa de 25 kg i affären!
    och min dotter som är 19 kg åker bra iden.

• pulmones

vår son väger 13.6 och han är 18 månader ....ska jag köra honom i en skottkärra snart eller?

• cicci85

min UJ är oxå upp till 15 tror jag men sonon får åka den ändå...

• chill72

När jag hade Scooter som var en specialutgåva 05 så hade den viktgräns på 20 kg. Jag antar att de ändrat då av någon anledning. Om jag förstått det hela rätt så har nästan alla vagnar i Sverige den maxgränsen nu. UJ hade tidigare typ 35 kg eller nåt som maxgräns, men har nu 15 också. Och inte har väl vagnen ändrat sig så mycket. Du kan nog lugnt rulla vidare med ditt barn i vagnen även när han passerat 15 kg.

• Sicali
    Ja det kan man ju undra. Eller om dom tror att alla barn skall kunna gå själva hela tiden efter 15 kg.
    pulmones skrev 2007-08-02 09:34:08 följande:
    vår son väger 13.6 och han är 18 månader....ska jag köra honom i en skottkärra snart eller?
  • stinamaria

Jag kommer inte bry mig så mycket om det. Min UJ ska ju bara ta 15 kilo men förut tog den tydligen 35 kilo så jag är inte så orolig, så mycket skillnad kan det ju inte vara på de tidigare vagnarna. Min son vägde 13 kilo på 12månaderskontrollen och nu vid 15 månader väger han ännu mer så det är nog inte långt kvar förrän han spräcker 15kilosgränsen så vad ska jag göra då liksom

Svar på tråden Emmaljunga scooter, bara för barn upp till 15 kg?