• Just A Girl

Lepheton - Desentol

Någon som använt denna hostmedicin på sina barn, fick nämligen den utskriven till min 1,1/2 åring, men det finns ingen bipacksedel till. Står inte heller något om det på fass.
    Jag gillar inte att stoppa i mina barn saker jag inte vet vad det är. Vet ju att man ska vara lite försiktig med hostmedicin till barn under 2 år, även att man inte ska ge till natten. Men läkaren sa att det var helt ok, men hon var ingen barnläkare.
    Men någon som känner igen hostmedicinen???

• Svar på tråden Lepheton - Desentol
  • Glimmerfall

Vi har gett Lepheton Desentol till vår pojke sen han var 7 månader då han oftast får krupp vid en förkylning.
    Anledningen till att du inte hittar något om det på fass är för att det är två mediciner som dom blandar på apoteket.

Egentligen är Lepheton en medicin för sig och Desentol en för sig. På senare år så har vi dock upptäckt att enbart Lepheton fungerar bättre när vår son är sjuk. Så numer kör vi bara det.

Men många anser att kombinationen är den bästa.

Alla barnläkare skriver ut det om det är kruppliknande hosta.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Just A Girl

Ger ni även nattetid??

• Glimmerfall

Vi ger det 3 gånger om dagen. Tror man kan ge det en 4:e gång om det behövs.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Just A Girl

Ok, kanske ska pröva till natten, han har sådan jobbig hosta, men hönsmamma som man är tvekar man alltid

• Asil1

När det är flytande medicin i flaskor brukar bipacksedeln sitta fast på flaskan. Det är som en liten kant i ett hörn, att pilla upp så kan man läsa där i.

• marre 5

Vi ger Lucas det mot krupp hosta. Har en flaska med desentol och en med lepheton. Är det mot krupp du fått detta så ge 3 ggr om dan annars kommer krupphostan på natten. Vi har läst på flaskan och gett det som INTE gör barnet trött på dagen och blandat till natten och det har gått hur bra som helst. Tänk på att barnet lätt blir dåsig och inte har samma reaktionsfårmåga. Lucas satte sig bredvid sin stol och var väldigt påverkad av medicinen i början. Kram Marre och Lucas

• Maria med 3

Jag har fått det som kruppmedicin. Har det bara varit jobbig hosta har jag bara gett lepheton. Fast jag har pratat med läkare om det och begär alltid att få medicinen uppdelad var för sig. Den har längre hållbarhet då också.

Svar på tråden Lepheton - Desentol