• Gnista

Kan min vaccinerade hund smitta en valp?

Kan min hund som är vaccinerad mot valpsjuka ändå smitta en valp? Alltså, kan en hund bära en smitta utan själv visa symtom eftersom den är vaccinerad? Om inte borde ju min hund som jag till 100 % vet är vaccinerad kunna träffa en ovaccinerad valp (ska vaccineras snart)?

• Svar på tråden Kan min vaccinerade hund smitta en valp?
  • zegra

Ja, en vaccinerad hund kan både bli sjuk och smitta valpar. det är därför man inte skall åka med valpar som inte har tillräkligt skydd på hundtillställningar.

• Sweden

Hmm, var veterinar sa att det var ok for var valp att traffa andra hundar som man visste var vaccinerade.

• Sweden

Fast man ska nog ta det sakra fore det osakra om det som zegra skrev stammer, det visste jag inte.

• Gnista

Hmmm, kanske ska strunta i att träffa min kompis valp då. Eller alltså min hund ska strunta i det. Känns ju ändå viktigt att valpis lär sig hundspråk...svårt!

• Sweden
    Gnista skrev 2007-08-01 21:24:06 följande:
    Hmmm, kanske ska strunta i att träffa min kompis valp då. Eller alltså min hund ska strunta i det. Känns ju ändå viktigt att valpis lär sig hundspråk...svårt!
    Ja, svart lage. Inom min kompiskrets har vi alltid latit nya valpar traffa allas hundar for den sociala bitens skull. Kanske du kan ringa din veterinar och fraga om rad?
  • frulan

Hur gammal är valpen?
    Är det inte så att de bär på moderns immunförsvar och skydd ett tag efter att de diat?
    Har för mig att det inte är några problem att låta dem träffa några hundar innan de är 12 veckor (visst är det då sprutan ges?).

• zegra

Första sprutan ges innan valpen lämmnar uppfödaren vid ca 6-7 veckor. Andra sprutan när valpen är 12 veckor. Då har valpen fullgott skydd. Förhoppningsvis har valpen haft en bra uppfödare som låtit tiken fostra och lära valparna hundspråk samt låtit valparna träffat annan vuxen hund i flocken.

Risken att just din hund skulle bära på smitta är mycket liten så låt ni dem träffas. Själv skulle jag vänta tills valpen är minst 12 veckor innan jag låter dem träffa andra än mina egna hundar. Blir något fel under valpens prägling, som att den skulle bli skrämd eller nått så är skadan stor.

• Gnista

Valpen är 10 veckor nu. Just med tanke på att socialieringsprocessen är så känslig den första tiden vill jag gärna att denna valp ska få träffa min hund. Min hund är varsam med valpar, kompetent i hundspråk och hamnar aldrig i trubbel. En fin första vän alltså Får se hur jag gör, tack för era svar!

Svar på tråden Kan min vaccinerade hund smitta en valp?