enkla goda pastasallader efterlyses!!!
Ska ha fest för 30 pers på lördag. Tänkte göra det enkelt för mig och göra pastasallad. Vill göra två sorter. Och med dressing på, så man slipper ha det sidanom. Ge mig goda enkla tips!!!
Ska ha fest för 30 pers på lördag. Tänkte göra det enkelt för mig och göra pastasallad. Vill göra två sorter. Och med dressing på, så man slipper ha det sidanom. Ge mig goda enkla tips!!!
pasta, soltorkade tomater och andra grönsaker man vill ha. Blanda i creme bonjour+s "salladsmjukost" när pastan fortfarande är varm.
Pasta som blandas med pesto, och vilka andra grönsaker man vill ha.
Servera med bröd...
Min favvo:
Fullkorns penne
Röd pesto
Sockerärtor
Feta ost
oliver
Blanda.
Till det brukar vi ha: Kryddiga korvar eller nåt grillat.
Pasta, paprika, röd lök blandat med smaksatt cremefraiche. Enkel men jättegod. Kan även blanda i tärnad skinka eller annat.
Åh jag älskar pastasallad!! Jag brukar ta det som finns hemma och blanda ihop... Men ett tips jag fick en gång som jag tycker var smart är att ta olja, olivolja eller kanske oljan som soltorkade tomater ligger i, och krydda den lite extra och slå den på den varma nykokta pastan. Detta gör den saftig och inte så torr. Då tycker inte jag att det behövs någon dressing. En blandning som jag gillar är: salami, soltorkade tomater, rödlök, fetaost i tärningar och rostade solrosfrön. Till detta pasta och de grönsaker man gillar, typ gurka, paprika, körsbärstomater, ruccola mm...
En annan god pastasallad är att blanda LITE majonäs med creme fraiche, krydda med curry och slå såsen på en sallad gjord på gurka, gröna äpplen, strimlad skinka och purjolök. Om man vill kan man ta lite ananas i också om man tycker om det. Naturligtvis ska det vara pasta i också...
Hoppas festen blir lyckad!!
Min favvo är:
Pasta ....hihi
Ost (i kuber)
grönt äpple (i tärningar)
knaperstekt bacon
körsbärstomater
ev lite ruoccola
MUMS!!!!
jag ahr en masssa varianter på pasta sallad något som jag ÄLSKAR men mina är mer sallads aktiga med pasta i..
Man tar vilken pasta man vil, penne, hjul,skruvar,snäckor whatever..
Man kan ah vilken sallad som ehlst men jag brukar ta
isbergsallad,babyspenat,ruccola, frisse..elelr sånna färdig skivade sallader.
Körsbärstomater,gurka,salladslök,rödlök,avokado,färskbasilika,
blandade bönor på burk tex kikärtor,stora bönor sånna röda osv.
ha på en skvätt estragonvingäer bara pytte lite. gört så salladen inte blir mörkt å håller sig krispig länge. Tänk på att du ska bara ha på dressingen precis innan gästerna kommit eller precis innan ni ska äta. ju längre den är i dressingen ju blaskigare blir det.
Jag använder allti olivolja. det är det nyttigatse som finns och kompletterar rba till grönsakerna. Tänk på att använda kallpressad till grönsaker annars blir det alldeles fel.
tex extra virgin oil.
MYCKER nyrkossad svartpeppar och salt. VIKTIGT!
gör antingen en egen dressing eller köps sådana små påsart och blanda dessa några timmar innan så det verkligen gottar ihop sig jag ahr alltid lite pressad citron över sallad ger lite sting och blir fräscht..
En verkligt god dressing att hälla över pastan när den är nykokt o varm, sen har man i vad man vill, bara man har dressingen blir vad som helst gott... Jag brukar ha oliver o fetaost o div grönsaker.
Min dressing:
3 msk balsamvinäger
2 msk vatten
4 msk olivolja
4 msk rapsolja (el annan matolja som inte har så mycket smak)
1 krossad vitlöksklyfta (fler om man gillar det riktigt "vitlökigt")
ca 1 tsk herbamare örtsalt (prova dig fram så det inte blir för salt...)
en liten nypa socker
en rejäl skvätt sweet chili
massor av nymald svartpeppar
ev hackad basilika, om man gillar det.
Det brukar bli lagom till en sallad för kanske tio pers, så du får väl dubbla det om det är till tretti!
Brukar göra en rejäl omgång dressing att ha på bordet oxå, för den som vill ha extra...
Lycka till!
Denna brukar gå hem:
Pasta
Creme fraiche
Majonnäas
Chilisås
Dijonsenap
Kassler
Svamp
Paprika
Purjolök
Kryddor