tungklippning!
I morgon ska jag iväg med minson till sjukhuset för dem ska klippa tungan på han. Vet någon hur det går det till?
Väldigt tacksam för svar!
I morgon ska jag iväg med minson till sjukhuset för dem ska klippa tungan på han. Vet någon hur det går det till?
Väldigt tacksam för svar!
är det bandet under tungan han ska klippa?
Om det är den snibben under tungan som ska klippas, så kommer dom typ bedöva med en spruta i munnen, sen klippa och sedan kommer det blöda otroligt mycket... min man gjorde det när han var liten, och det gjorde väldigt ont, men det hela läkte snabbt!
min systers son fick göra det för kanske 6 år sedan, han var då endast 3 år gammal. men lokal bedövning klippte dem... blödde inte så mycket faktist, de fick åka hem efter 4 timmar tror jag.
Hur märkte ni att tungbandet var för kort? Min son somär 4,5 år pratar otydligt och har svårt får r,s mm. Enligt BVC var det inget att bekymra sig över, men med tanke på att jag fick tjata mig till en remiss för storebror (som också hade problem med vissa uttal) och när vi sen kom till logoped så tyckte logopeden att han var ett solklart fall som bordr remitterad så är mitt förtroende för dem och talsvårigheter inte så stort.
ända sen min systers son var nyfödd så har han haft problem med att svälja födan, då hans tungband var för kort och han då inte kunde pressa tungan uppåt lika mycket som en vanlig person.
när han började äta vanlig mat, sen börja tala etc märktes det mer och mer, detta problem finns ju också i min svågers familj så det var inte så svårt för oss att ´lista ut att det var pojkens tungband som var problemet
FÅr jag fråga lite mera? Åt han helst välling och inte fast föda?
han ville inte ens ha välling då, men självklart var fast föda svårast för honom. det var ´väldigt psykologiskt för honom då. han ville ju ha men han var rädd för fast föda eftersom maten fastnade uppe i gommen på honom och han inte kunde få hjälp med tungan. varje måltid var en tung börda för oss. för han fick alltid kväljningar och tyvärr spydde alltid upp maten.
så han slutade praktiskt taget att äta fast föda.
några dagar efter operationen, var han som ett normalt barn, självklart efter att han hade fått träffa dr och diverse som förklarade att han inte behöver vara rädd längre för fast föda, att han kan äta det nu utan att spy och få kväljningar.
det gick jätte bra för honom och inga problem med tungan, uttal, fast föda eller annat.
Anledningen till att jag frågar är för att en kompis till mig har ett barn (1 år) som inte äter fast föda öht egentligen. Får ofta kväljningar och kräks över maten så när du skrev att det var problem med maten så tänkte jag genast på dem.
Min son har aldrig haft problem med maten så för hans del är det kanske inte tungbanden.
Lycka till imorgon.
tack för alla svar! jag hopaps det går jätte bra för min son idag. DEt är väl jag som är mest rädd för hur ont det, vad dem gör osv. Tycker så synd om honom men det är för hans bästa dem gör det.
Maria med 3: Det var dagis som slog larm när det gällde min son. Men det började inte med hans tal utom hur han var. Sen har det varit några utredningar på honom och en var hos en logoped och där kom hon fram till att han hade en hjärtformad tunga och för kort tungband. Då skickade hon en remiss utan tvekan men det var bvc som skickade remiss till lopgopeden. Så jag tycker du ska vara mer på dem om du är orolig för din son.
Min son gjorde de när han va ett något :)
Han hade sitt tungband ända ut så hans tunga blev formad som ett hjärta.
De va mennen som va med. Men han blev sövd och så klippte dom upp en bit.
Nu har han full rörlighet i sin lilla tunga. men den är fortfarande lite hjärtformad i spetsen :)
jag gjorde det när jag var liten..
för 23 år sen för att vara mer exakt..
om det är en av dom där tungbanden under tungan du menar..
för självaste tungan klipper de ju inte..
jag vet inte om jag var nersövd eller något sånt..
jag fick nog ingen bedövning alls.
men se till så ni får det.
hejhej vi har varit och klippt det på våran son.
Det gick jätte bra, 4 glassar så var det läkt...
min pappa gjorde det som liten och jag gjorde det hos tandläkaren när jag var tonåring.....
Det känns lite konstigt efteråt men går snabbt över..
Lycka till!!
Oliver blev sövd.
Det brukar gå bra!
&..Jaa de ska ju helst äta kallt pga blödning