• Matilde81

Får man vara föräldraledig under inskolningen?

Hej!

Jag vill ha en mjuk start på dagis för min son. Är det okej att få föräldrapenning när man skolar in, och isåfall hur länge?

• Svar på tråden Får man vara föräldraledig under inskolningen?
  • Lilla Prussiluskan

Jag var ledig under de två veckorna som det tog att skola in Lilleman. Jag var på förskolan ganska mycket, fick gå och gömma mig i personalrummet ibland. Andra veckan så lämnade jag Lilleman lite i taget och sista dagen hela dagen på förskolan.

• Leeloo

Ja de sa dom till mig iaf, under inskolningsperioden får man ta ut f-penning. Sen när barnet går sina vanliga tider så får man inte ta fp

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • stina72

Så bra att du frågar om detta TS
    Det undrar jag också över. Både jag och min sambo har ju jobb där man inte har möjlighet att flexa eller komma och gå hur man vill. Så vi har bestämt att pappan ska ta inskolningen men då måste han få ta ut FP.

• CeeJay

I normala fall får man FP i 14 dagar vid inskolningen. Under den perioden spelar det ingen roll om man de sista dagarna är helt ensam hemma - man har ju "akut-jour" ifall det skulle hända någonting och man måste vara tillgänglig.

OM det skulle bli så att inskolningen blir förlängd pga omständigheter kring barnet kan man även få FP för längre tid än 14 dagar, dock med FKs "godkännande".

• Jasusu
    CeeJay skrev 2007-08-02 19:25:13 följande:
    I normala fall får man FP i 14 dagar vid inskolningen. Under den perioden spelar det ingen roll om man de sista dagarna är helt ensam hemma - man har ju "akut-jour" ifall det skulle hända någonting och man måste vara tillgänglig.OM det skulle bli så att inskolningen blir förlängd pga omständigheter kring barnet kan man även få FP för längre tid än 14 dagar, dock med FKs "godkännande".
    Är det något som man måste "rapportera" till fk?
    Att barnet håller på att skolas in
  • Tufselina

Jag planerar en lååång inskolning till min lilla nu i augusti, hade ingen aning om att man måste ha FK godkännande för att ha en längre inskolning och kunna ta ut fp-dagar. Vem ska göra den bedömningen???? Hoppas man får en handläggare som litar på vad man säger. Och vilken tur att jag läste om detta på denna kanonbra sidan. TACK!!!

• CeeJay

Nobless: Nej du behöver inte rapportera det om du inte vill. Det räcker med att du tar ut föräldradagar som vanligt (ja DET måste du ju "rapportera" )

Tufselina: Att själv planera en lång inskolning är väldigt ovanligt. Dels eftersom de flesta förskolor har en egen plan för hur inskolningen går till och dels för att man i normala fall får FP under högst 14 dagar. Hur har du planerat, är det något "specialdagis" och hur ska inskolningen se ut och hur lång menar du?

• CeeJay

Kan tillägga att FK lägger sig inte i om du vill ha en 7 veckor lång inskolning - bara om du vill ta ut FP dagar för längre än 14 dagar under denna period.

• Dalkulla74

Sambon tar inskolningen av vår son med start om drygt en vecka. På vårt dagis ÄR inskolningen 3 veckor för alla, möjligtvis förkortar de den med någon dag om allt flyter på bra men samtliga får från start info om att den är 3 veckor.

Jag tycker inte att FK ska säga något om att min sambo kommer att ta ut 3 veckor med föräldrarpenning då. Som någon annan sa så är man ju jour och man jobbar ju inte med något annat eller har annan inkomst samtidigt ju så varför skulle de misstycka om att man vill ta ut pengar för alla inskolningsveckorna oavsett hur många de är?

• CeeJay

Dalkulla74: Om normen är 3 veckor i er kommun/ert dagis är det inga problem. Men tänk tanken - någon hävdar i 3 månader att barnet är på "inskolning" och de tar ut FP undertiden och är hemma själva.. Det måste ju finnas en gräns och den går vid 14 dagar generellt sett eftersom det är vanligast.

Och att FK "lägger sig i" är ju rätt naturligt eftersom de betalar ut ersättningen. Och grunden till FP är ju att vårda barnet och ha rumslig kontakt (annat än de sista dagarna på inskolningen då det är ok att inte vårda barnen och att rumslig kontakt).

• Tufselina

CeeJay!
    Hejsan!
    Vi har planerat en lång inskolning eftersom lillan är adopterad. Hon har visserligen varit hos oss i nästan 2 år men eftersom hon har ganska många separationer bakom sig är risken stor att inskolningen tar tid. Vi har valt att skola in mycket långsamt så att hon är absolut trygg med pedagoger/lokaler/rutiner och lekkamrater innan vi ens funderar på att lämna henne på förskolan ens för en kort stund.
    Vi har lämnat henne hos mormor/farmor ett par gånger och vi har pratat om och hälsat på förskolan många gånger samt har foto av pedagogerna så hon känner igen både ansikten och namn.
    Pedagogerna på förskolan är mycket flexibla angående inskolningen och anser liksom jag/vi att tryggheten måste få komma i hennes takt och att skynda på den endast är en nackdel (för alla).
    Jag tror att det kommer att gå jättebra, hon är supersocial, älskar att leka, sjunga, måla, vara ute etc och jag strävar absolut inte efter att förlänga inskolningen om det inte behövs, föräldradagarna som vi har kvar kan vi ju ha till något mycket roligare tillsammans ex nästa sommar:) MEN, jag vill vara beredd på "det värsta" så att vi verkligen kan ta det i hennes takt och om det då behövs inskolning i 2 månader så är det ok för både förskolan och min arbetsgivare utan att känna någon stress.

Svar på tråden Får man vara föräldraledig under inskolningen?