• Chania

Bild av skötbord(skötbädd på tvättmaskin?

Funderar på att ha vårt skötbord eller skötbädd på tvättmaskinen, eftersom badrummet är ganska litet och vi gärna vill ha skötbordet där det finns tillgång till vatten och det inte gör nåt om man väter ner golvet.

Räcker det om man köper en skötbädd modell större (vår tvättmaskin är 50 x 60 bred) eller bör man ytterligare lägga upp skydd vid sidorna. Det skulle kännas tryggare för mig men var köper man sånt eller måste man laga själv? Kan tillägga att vi inte är så händiga av oss direkt.

Skulle gärna se hur ni andra ordnat det med skötplats på tvättmaskin och om ni har hyllor osv..uppsatta med diverse tillbehör. Hur funkar det att byta där när tvättmaskinen centrifugerar? Nyfiken och tacksam för alla tips och idéer!

• Svar på tråden Bild av skötbord(skötbädd på tvättmaskin?
  • Jiiipppiii

Vi har fixat skötbord på tvättmaskinen, har gjort liksom en ram med kanter som är ca 15 cm höga, känns bättre att ha lite skydd åt sidorna. På maskinen har vi lagt ett sån uppblåsbar skötbädd från IKEA, bredvis står en hylla där det ryms massor med bra att ha saker, både till oss och till bebis. Förut var tvättmaskinen förvaringsyta...=)

Har dock inte provat att byta där än eftersom bebisen inte har så bråttom ut... Men jag tror inte det funkar att byta när maskinen centrifugerar, den är rätt gammal och hoppar en del... Då får det blir golvet eller sängen

• förstagångsmamma83

Vi har oxå tvättmaskin hemma och har funderat på att köpa en skötbädd och lägga på, den kan man ju sen flytta ner på golvet eller till sängen om det behövs. Vi har sattit upp elfa hyllor på väggen ovanför. Bredare upptill 2 st så man får plats med tvättmedel och toapapper och handdukar sen för att inte sno plats från skötbädden har vi köpt smalare hyllor längst ner för att ha blöjor och andra tuber och krämer på, tror att det kommer bli ganska så bra....vi har ju 5 månader kvar att fundera ut en bra lösning.

• Heidi 81

har oxå tänkt ha skötbädden på tvättmaskin
    är dock lite orolig att allt ska ramla ner när den centrifugerar, tänkte först lägga något skåp på sidan men får inte plats.
    någon med en annan lösning?

• Lindisen75

Åh, det här vad en tråd för mig! Går i samma planer. Läser nyfiket!

• Chania

Jippii, hur han ni fäst kanterna, med vanliga skruvar? Har ni köpt vanliga träbräder och behandlat dem på nåt vis innan?

Tror själv att det blir bra att ha den på tvättmaskinen för då kan man ju också använda den efter de fyllt ett år. Har för mig att de man har på väggen ska man inte använda efter ett år. Plus som förstagångsmamma skriver, man kan ju ta med sig skötbädden om det är nåt extra då om man vill byta nån annanstans. Bra idé!

• Im Fabulous

Heidi 81 skrev 2007-08-02 15:25:45 följande:

har oxå tänkt ha skötbädden på tvättmaskinär dock lite orolig att allt ska ramla ner när den centrifugerar, tänkte först lägga något skåp på sidan men får inte plats.någon med en annan lösning?
    En uppblåsbar skötbädd kan stå vid sidan av tvättmaskinen. Slit ara upp den så fort det är dags för blöjbyte.
    Sätt upp små hyllor på väggen ovanför och brevid tvättmaskinen att ha blöjor, tvättlappar och liknande på. Vill du/ni inte borra i badrumsväggen för att sätta upp hyllplan, finns små korgliknande hyllor som enkelt fästes med sugkoppar. Suveränt!
  • Lina med Liten

vi har lagt en tjock skötbädd direkt på maskinen. Inga påskruvade kanter som ngn nämnde. Skötbädden har ca 10cm kanter på ändå. Jag lämnar ju inte henne där så hur skulle hon kunna trilla ner? De skötbord jag sett i handeln har ju inga högre kanter... Under bädden har jag lagt ett halkskydd för mattor som jag klippt till. Håller bädden på plats när maskinen går och gör så att den ligger still när man lägger och tar upp tjejen...

• Chania

Lina med liten, det var ett bra tips om halkskydd under!

• Heidi 81

oh halkskydd kan nog funka för oss oxå
    eller tubbelhäftande tejp kanske??
    har massa tubbelhäftande tejp hemma så ska kolla vad sambon tycker om det

• Chania

Skulle iallafall vara nyfiken på de där skydden runt tvättmaskinen, för jag tror vi vill ha den tryggheten också. Har du bild på er lösning Jippii?

Kanske någon annan som har haft skötbord/skötplats på tvättmaskin och som har några bilder av er lösning?

Så kul att planera!

Svar på tråden Bild av skötbord(skötbädd på tvättmaskin?