• Sante

Det luktar "unket"i lägenheten

Vi håller på att flytta till en väldigt vacker lägenhet med över 3 m i taket,kakelugn,vackert trägolv mm jag gillar verkligen denna lägenhet!
    Problem är lukten!
    Under lägenheten finns en källare som är fuktskadat och där går en avfuktare,vi får inte förvara något i källaren,pratade med ägaren och han påstå att det är inga problem med mögel el.fukt i fastigheten utom då i källaren.
    Hur kan man ta bort det dåliga lukten innan den sätter sig i våra kläder och möbler
    Jag funderar på att torka av tapeterna med nåt gott luktade medel som rengör samtidigt,har någon namn på bra o effektiv medel?
    Vi har vädrar för fullt men varje gång man går in i lägenheten då möter man det hemska lukten
    Vill tillägga att vi kommer att bor i lägenheten undre tiden då vi bygger vårt hus ca 1 år
    Vi har även en liten kille på 10 mån
    Behöver mycket tips och hjälp

• Svar på tråden Det luktar "unket"i lägenheten
  • Micke

Är det en hyresrätt så säg åt hyresvärden så får de fixa det hela.

Intentionally left blank
  • Kickans mamma

oj den kommer du nog aldrig få bort eftersom lukten är i källaren o förmodligen stiger upp eller så är hela fastigheten mögelskadad. Jag hade aldrig flyttat in där då man kan bli mkt sjuk o ge långvariga bekymmer.

• AannaH

Ta dit någon som kan kolla så det inte är fukt i lgh..tänk på lillkillen så det inte framkallas allergi. Tråkigt när man hittat en så fin lgh o så luktar det unket..lycka till

• Bijouu

jag bor även jag i gammal kåk. All lukt ex. os, rök, parfymer försvinner snabbt här. Självdrag, ja, verkligen.
    Inte alls som i nyare "täta" hus. Har man eldat i kakelugnen och det rykt in lite så försvinner det direkt. är det en ihärdig lukt som inte försvinner så finns ju källan till lukten kvar. Är du säker på att det inte är mögel i väggar eller golv?
    För det låter konstigt att lukten inte försvinner..
    Testa att använga avfuktare och se vad som händer. men som sagt är inte källan till lukten borta så har ni lukten kvar..

Mögel och småbarn är ingen vidare kombination. Flytta?

• Sante

Men om vi säger att det är inte lukten från källaren som kommer in bara att det är lägenhetens "lukt" hur förbättra vi den hur gör man då,finns det något effektiv medel,dofter som tar bort det dåliga luften(jag menar inte doft påsar som man köper i en vanlig handel)

• Micke

skålar med ättika kan man testa själv. Annars är det väl ozonbehandling som gäller, men då krävs det maskiner och är förenat med en del kostnader.

Jag tycker som sagt att du ska låta hyresvärden ta tag i det hela.

Intentionally left blank
  • Kickans mamma

tapetsera om och nytt golv

• Sante

Det är bara en hyreslägenhet som vi skall bor i ett år,då vill jag inte lägga ner massa pengar och hyresvärden kommer inte att renovera lägenheten där är han för snål

• Sante

Micke! hur gör man då ?blandar man ättika med vtn ?
    kan man tar det på tapeten utan att man förstör den?

• Micke
    Sante skrev 2007-08-02 18:09:15 följande:
    Micke! hur gör man då ?blandar man ättika med vtn ?kan man tar det på tapeten utan att man förstör den?
    Nej du har ättika i skålar som du låter stå framme. Luktar givtevis ganska mkt ättika under tiden de står framme, men detta är lätt att vädra ur.
    Intentionally left blank
  • Maja K

lägenheter ska inte lukta, tror nästan 100 % att det är mögellukt pga källaren under. Testa med ättika, men KRÄV att värden betalar en mögelundersökning. hund är dyrt. OCAB kan göra fuktmätningar för ca 1500 kr, dock ej mögel. det är separat.

• Etta med kokvrå

Byt sängkläder. Det verkar som om det är dags.

• Isha

bor du i en hyresrätt kan du ju kolla med hyresgästföreningen om inte din hyresvärd är tvungen att utreda varifrån lukten kommer i din lägenhet.

om det är så att det bara är lukt som sitter i din lägenhet, så finns det ett medel som heter bio fresch som får bakterier att dö och samtidigt tar bort lukten. jag vet dock inte vart man kan köpa det här som privatperson. i alla fall kan man spraya det överallt där det luktar. själva medlet luktar tuggummi ungefär och är superbra! annars kan man använda ozon som någon sa.

det finns massa andra saneringsföretag än ocab med, som är lika bra, eller bättre ibland! lönar sig att kolla priser!

Svar på tråden Det luktar "unket"i lägenheten