• Cecese

Scrapbookingfavoriter

Jag tänkte starta en tråd där man kan skriva sina favoriter bland scrapbooking. Det kan vara vad som helst. Tex. verktyg, dekorationer, förvaring av saker, webplatser m.m. Vem vet, kanske hittar man nya sätt att dekorera sina Lo's, nya verktyg osv. Så fram med fantasin

• Svar på tråden Scrapbookingfavoriter
  • Cecese

Jag kan ju börja.
    Jag köper gamla ljusmanchetter på loppis och använder blommor och blad som dekoration.
    Silent setter är toppen att göra hål och sätta fast öljetter med.
    Foton förvarar jag i gamla skokartonger och har delat upp korten med katong mellan olika kategorier.

• Lovisa L

Puffar för jag är alldeles ny inom denna hobby och ser fram emot alla tips!

• Cecese

Ett till tips, det finns mängder av saker på tradera och oftast till bra pris. Jag hittade själv första grejerna där, jag köpte ett blandat paket med papper, dekorationer osv i. Jag köper fortfarande ibland blandade större paket där.

• Ejris

ett bra tips är att vara med i olika SWAPPAR
    en swapp menas med att man byter allt från Recept till ex band.

Ex bandswap
    8 personer är med
    person 1 köper rött
    person2 köper blått etc.etc
    du är person 1 köper 8 meter av rött band delas sen in banden i 8 delar ! meter var. skicka till swapvärdinnan som sen ahr i uppgift att dela upp alla band/färger till var o en i swappen
    VIPS o så får man 8 olika färger med en meter i varje färg..eller vad man nu betämmer.

jag ahr vart med i olika recpet swappar dels för att matlagning är kul=) och för att testa olika tekniker.
    blir bara lite tråkigt och enformigt att göra 8-12-16 recept av samma slag. det ska se lika ut så Ulla får samma recept kort som berit..typ;)

• LismarieJonas

Jag älskar allt som har med förvaring att göra =) är det inte ordning på alla saker så är det inte alls lika kul.

Har en mappvagn från ikea 29:- med mappar där jag sorterat alla mina papper efter märken. Mapparna finns oxå att köpa på ikea för 99;-/ 16st. Superbra tips och billig förvaring!

En annan sak som jag införskaffade för ngt år sen är en scrapbookingväska från Mimi på hjul, undefär som en riktig resväska- underbart när man vill ha med sig i princip allt på t.ex scrapträff eller om du ska till en kompis och pyssla. Den var ju iof ganska dyr men jag tyckte det var värt varenda krona!
    Finns förstås billigare alternativ !

Nu blev jag pysselsugen! =)

• Cecese
    Ejris skrev 2007-08-02 15:50:36 följande:
    ett bra tips är att vara med i olika SWAPPAR
    Det låter som ett jättebra tips.
  • Ejris

åh hur kunde jag glömma....bästa tipset är ju att kanske titta i sin egen sylåda
    knappar, blixtlås, tryck knappar, band o spets
    broderitråd, garn ja allt.
    Sidenblommor man lessnat på ljusmanchetter......
    använd tyg i scrappingen det är ur coolt. vet att "badankan" gjort nån LO men jeans tyg skit snygg!! kolla papprika.se galleri

• Cecese

Puffar. Finns det ingen mer som har bra tips och favoriter?

• grisekno
    LismarieJonas skrev 2007-08-02 16:49:02 följande:
    Jag älskar allt som har med förvaring att göra =) är det inte ordning på alla saker så är det inte alls lika kul.Har en mappvagn från ikea 29:- med mappar där jag sorterat alla mina papper efter märken. Mapparna finns oxå att köpa på ikea för 99;-/ 16st. Superbra tips och billig förvaring!En annan sak som jag införskaffade för ngt år sen är en scrapbookingväska från Mimi på hjul, undefär som en riktig resväska- underbart när man vill ha med sig i princip allt på t.ex scrapträff eller om du ska till en kompis och pyssla. Den var ju iof ganska dyr men jag tyckte det var värt varenda krona!Finns förstås billigare alternativ !Nu blev jag pysselsugen! =)
    Den här mappvagnen och mapparna - vilken storlek är det på dem? Går det att ha de vanliga scrapbookarken (30,5x30,5 cm) i dem?
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • linalotta

griseknoa: Jarå..jag hoppar också in och svarar om mappvagnen. Jag har me slagit till på en sån och mapparna är ju till för liggande A4, alltså perfekt storlek för vanliga scrappapper!! Helt perfekt!! :)

Ett annat tips för scrap förvaring är en vanlig mjuk verktygsväska och ha sina grejjer i. Typ tång och allt man vill ha i verktygsväg. Min är röd och svart tyg med handtag och köpt på jula. Rymms små boxar med brads i och allt möjligt. Toppen tycker jag och axelremmen är bra å spara för det blir fort tungt då man ska släpa runt sina grejjer mellan träffar. Sen köpte jag Ikeas resväska i hårdare utsida. Finns i orange och svart på ikea family och i den större väskan har jag papper och sånt och i den mindre väskan som sätts fast på "pinnen" som man styr väskan med har jag blommor, alfabet, pennor å sånt man vill ha me. ALltså två väskor som man kan dra och slipper bära. Funkar också rätt bra. Men helst hade jag ju velat ha en RIKTIG scrapväska förståss, men dom är ju ritkigt dyra många av dom! :/

• SaraMara

Jag har köpt något som heter On&off, en lim-mojäng som man fäster lite lim med. Det är inte permanent lim utan det blir mer som post-it. Man kan provlimma med den och flytta runt grejerna innan man bestämmer sig hur det ska se ut.

Jag använder den också på mallar som flyger omkring och rör sig när jag ska rita av dem. Då klistrar jag lite sånt här på mallen och så ligger den still. När jag är klar är det bara att dra bort mallen.

Skitbra! Jag ska se om jag hittar en länk till en bild till min lilla lim-apparat.

Svar på tråden Scrapbookingfavoriter