Begangnad bil med trasig AC.
För andra gången i mitt liv har jag köpt en begagnad bil hos en bilhandlare. Det börjar med att man kommer dit och blir bländad av lacken och att bilen är i mycket bättre skick än den man redan har.
Förra gången bommade vi att det fanns begynnade rostangrepp på bakskärmarna. Det hade gått att hitta detta om jag hade tittat in i hjulhuset eller dragit handen utmed underkanten av skärmen.
Vi lämnade in den på en lackfirma efter ett år och fick detta fixat för ca 5000. Man kan ju tycka att vi kunde ha prutat ner bilen detta belopp om vi hade upptäckt felet vid köpet.
I överigt är vi väldigt nöjda med den bilen.
Den här gången var vi mer noggranna när det gällde att besikta lacken. Vi testade därmot inte om AC-fungerade eller inte.
Det gjorde den inte upptäckte vi, en vecka efter köptet, när vi var på väg till ett bröllop i gassande sol.
Jag har kontaktat bilhanlaren och han sa i något svävande ordalag att den fungerad när han åkte och besiktade bilen (eller han kunde inte minnas att den inte fungerade). Sedan hänvisade han till den 1års garanti som de tecknade i samband med bilköpet.
Har letat runt på olika hemsidor och insett att det är bra att få med sig en varudeklaration vid bilköpet. Citat:
"Vid köp av begagnad bil ska du se till att du får en kopia av varudeklarationen. Om en tvist skulle uppstå senare kan du ha hjälp av protokollet för att visa i vilket skick bilen var då du köpte den."
Det fanns en sådan i bilen när vi provkörde, men jag tror inte att vi har fått med den vid leverans av bilen.
Igentligen bryr jag mig inte så mycket om AC eller inte. Har inte haft det tidigare, men det känns ju lite jobbit om detta skulle "dra ner" värdet på bilen när jag ska sälja den om några år.
Funderar på att ringa bilhandlaren igen, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Skäms lite för att jag inte upptäkte det på provkörningen och det känns besvärade att vi inte har någon varudeklaration.
Någon som har liknande erfrenheter?