• Löparpappa

Begangnad bil med trasig AC.

För andra gången i mitt liv har jag köpt en begagnad bil hos en bilhandlare. Det börjar med att man kommer dit och blir bländad av lacken och att bilen är i mycket bättre skick än den man redan har.

Förra gången bommade vi att det fanns begynnade rostangrepp på bakskärmarna. Det hade gått att hitta detta om jag hade tittat in i hjulhuset eller dragit handen utmed underkanten av skärmen.

Vi lämnade in den på en lackfirma efter ett år och fick detta fixat för ca 5000. Man kan ju tycka att vi kunde ha prutat ner bilen detta belopp om vi hade upptäckt felet vid köpet.
    I överigt är vi väldigt nöjda med den bilen.

Den här gången var vi mer noggranna när det gällde att besikta lacken. Vi testade därmot inte om AC-fungerade eller inte.
    Det gjorde den inte upptäckte vi, en vecka efter köptet, när vi var på väg till ett bröllop i gassande sol.

Jag har kontaktat bilhanlaren och han sa i något svävande ordalag att den fungerad när han åkte och besiktade bilen (eller han kunde inte minnas att den inte fungerade). Sedan hänvisade han till den 1års garanti som de tecknade i samband med bilköpet.

Har letat runt på olika hemsidor och insett att det är bra att få med sig en varudeklaration vid bilköpet. Citat:
    "Vid köp av begagnad bil ska du se till att du får en kopia av varudeklarationen. Om en tvist skulle uppstå senare kan du ha hjälp av protokollet för att visa i vilket skick bilen var då du köpte den."
    Det fanns en sådan i bilen när vi provkörde, men jag tror inte att vi har fått med den vid leverans av bilen.

Igentligen bryr jag mig inte så mycket om AC eller inte. Har inte haft det tidigare, men det känns ju lite jobbit om detta skulle "dra ner" värdet på bilen när jag ska sälja den om några år.

Funderar på att ringa bilhandlaren igen, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Skäms lite för att jag inte upptäkte det på provkörningen och det känns besvärade att vi inte har någon varudeklaration.

Någon som har liknande erfrenheter?

• Svar på tråden Begangnad bil med trasig AC.
  • Gemini1

Du har kanske redan läst detta men jag visar det iaf. Är det en MRF-ansluten handlare? Isf gäller detta (saxat från mrf.se):

"Vad ska jag göra om det uppstår fel på bilen efter köpet?

Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
    Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.

Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet.

Om du anser att säljföretaget bör svara för felet ska du snarast möjligt reklamera felet till företaget dock senast inom 2 månader efter det du upptäckt felet. Tänk på att du inte får åtgärda felet innan reklamation, undantag görs dock för akuta fel som inträffar på tid när säljföretaget inte går att nå."

Från konsumentverket:

"Rättigheter vid fel
    Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
    Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.

Detta kan du kräva
    Om säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid och utan olägenheter för dig, eller levererat en likvärdig felfri bil, har du tre möjligheter:
    avdrag på priset som motsvarar felet
    ersättning för kostnader för att få bilen reparerad på en annan verkstad
    häva köpet - om felet är av väsentlig betydelse för dig.
    Dessutom kan du ha rätt till skadestånd för till exempel inkomstförlust som du orsakas på grund av felet. Läs mer om detta i avsnittet "skadestånd".

Bevisbörda
    Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.
    Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Ny vara
    För köp efter 1 juli 2002 finns det större möjlighet att vid fel kräva en ny vara (omleverans) i stället för att acceptera att felet avhjälps. Observera dock att när det gäller begagnade bilar är det ofta fråga om en hävning av köpet i kombination med ett nytt köp, det vill säga ingen omleverans i lagens mening."

Skaffa fram varudeklarationen och kika vad som står där ang. AC:n.

Hoppas det löser sig, självklart ska du kräva att de åtgärdar detta.

• Löparpappa

1:års garantin jag hänvisde till kommer från svenskbilgaranti.
    www.svenskbilgaranti.com/ Jag sitter med ett Garantibevis från framför mig.
    Under villkor för EURO 100 garanti punkt 14:
    "Lufkondetionering:
    Kompressor, kondensor och databoxen för luftkonditioneringen. Ej flyllningar".

Har kommit på hur jag ska gå vidare. För det första har jag tänkt föra kontakten via mail med bilhandlaren. (Tror att det kan minska missförstånd och sedan har jag "skriftligt" på vad som händer.)
    Sedan ska jag be om en kopia av varudeklarationen. Står det då att AC:n fungerade vid leverans känns det som att en bra lösning för mig är inom räckhåll. Dessutom har säljaren sagt att "han inte märkte något fel på AC:n när han skulle besikta bilen." (vad nu ett sådant ord kan vara värt.) , när jag påpekade att AC inte fungerade.

fortsättning följer . . . .

• Gemini1

Ja, det är bra att ha det skriftligt. Men personligen skulle jag åka och prata med personen i fråga mellan fyra ögon och klart och tydligt visa min ståndpunkt i det hela, dvs att jag kräver att AC:n åtgärdas (om det visar sig att det står att den är funktionsduglig i varudeklarationen). Det är i detta läge en oerhörd fördel att vara påläst om vilka rättigheter man har som köpare, så att säljaren förstår att det är lönlöst att slingra sig ur det hela.

Svar på tråden Begangnad bil med trasig AC.