• lhx

1års tårta utan socker

hello! ngn som har ett gott recept?

• Svar på tråden 1års tårta utan socker
  • Bluescreen

Nyfiken.. varför inget socker?

• Veladis

Mina har fått äta vanlig tårta då de fyller år, fast jag annars är retsriktiv med socker.
    Nå´t kalas ska man väll ha!

Men du gör ju som du vill, förstås. Har tyvärr inget recept, dock.

• palmblad

Den tårtan smakar nog inge vidare. Men pröva med barnmat som fyllning o osockrad grädde med fruktbitar på.

• SusanneSJ

Blir nog svårt att få en tårtbotten som är osockrad om man inte gör den själv och utan socker vet jag inte om den smakar nått vidare! Men i vilket fall så måste det ju gå bra att ha någon bärpuré som fyllning emellan lagerna och osockrad grädde och sedan toppa det hela med färska bär, borde ju fungera!

• milimina

om du får till nån form av botten utan socker så kan du ju fylla den med fruktpuré och ha grädde på. frågan är väl hur man gör en sockerkaka utan socker

• SusanneSJ

Ett tips kan ju vara hips burkpuré jordgubb, hallon och äpple, den är ju faktiskt god som den är och skulle säkert passa som fyllning emellan!

• Plupp01

Pannkakstårta med osötad grädde och bär/frukt.

• Bluescreen

Ett annat förslag på fyllning är önos osockrade jordgubbssylt. Det är helt enkelt mosade jordgubbar, och inget mer. Lite dyrare men OTROLIGT god, vi äter bara sylt från önos här hemma (vant oss) eftersom sonen är diabetiker.

Men även om han är diabetiker skulle jag aldrig drömma om att fiffla med sockerfri tårta till hans ettårsdag... så jag är fortfarande nyfiken på varför?

• Bluescreen

Oj, födelsedag menar jag ju, han fyller sex, inte ett *s*

Tycks vara lite av min nya grej att få skriva om hälften i varje inlägg.

• Tussan05

Har heller inget recept men mosa egna bär till fyllningen och kör osockrad grädde som de andra skrev. Eller hör med ett bageri om de kan göra osötad tårta åt dig. Lycka till!

• lhx

nä jag tycker att det vore roligt kunna bjuda alla barn på tårta och då många inte äter socker än så vore det fint m ngt sockerfritt.

pannkakor m grädde och jordgubbar låter ju gott

• lhx

tackar för alla svar, de kom riktigt snabbt!

• MrsQ

Har ett recept här på en jättegod tårta som inte är så söt men helt utan socker är den inte.
    min systerdotter äter inte grädde o gillar inte söta saker så denna "nyttiga" tårta älskar hon.

3 ägg
    1 dl strösocker
    3/4 dl vetemjöl
    1/2 dl grahamsmjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

Fyllning:

1 dl Kesella jordgubb & Lime
    250 gr jordgubbar (eller vilken frukt man vill)
    1 msk strösocker (kan man vara utan om man vill)

Garnering:

1 1/2 dl Kesella jordgubb & Lime
    Frukt o bär

Ugn: 150 grader. 30 min.
    Vispa ägg o socker.
    Blanda mjölen,bakpulvret o vaniljsockret.
    Rör försiktigt.
    Häll i bröad form.
    Kallna. Dela i två delar.

• Bluescreen

OKej! Ja du gör som du vill naturligtvis, hoppas du hittar något gott!

Vill bara poängtera att visst, socker är EN bov, men vitt mjöl kan vara minst lika förrädiskt som socker ur kolhydratsammanhang (då man får i sig större mängder snabba kolhydrater, ofta utan att reflektera över dem alls, lättare att vara lagom återhållsam med socker än med vitt mjöl). Därför kan jag känna att denna eviga jakt på socker som enda bov blir lite verkningslös, då snabba kolhydrater finns i många former ;0).

Hittar du något gott recept är du ändå jättevälkommen att skriva det här! Skulle vara roligt att smaka, och det kanske fungerar bra här hemma med :).

Ett annat tips är att byta ut socker mot sötningsmedel.

• cicci85

Gör bottnar själv med minder socker än vad som står, sen mixar du bär och har som fyllning, eller mosade bananer om man gillar det. med osötad grädde och frukt/bär Ovanpå! Så gjorde vi 1-årstårtan, vi hade mixade blåbär och det blev mycker fläckar...

• lhx

jo så sant, visst är det så bluescreen

tack för recepten!

Svar på tråden 1års tårta utan socker