• Förhoppningar

Du som är nötallergiker

Jag måste bara stilla min nyfikenhet...

Jag stod och lagade mat som vanligt idag. Baconlindade järpar med potatismos och sås. Som vanligt står jag och tänker på allt och ingenting. Så när jag kryddar potatismoset slår det mig plötsligt frågan jag bara måste ha svar på.
    Är man som nötallergiker allergisk mot muskot?

Eftersom jag kryddar mitt potatismos med just muskot, och muskot är en nöt, så måste jag få veta. Det är ju lätt att se muskot som en krydda bland massa andra kryddor. Men det är ju ändå en nöt från muskotträdet som man river och smaksätter maten med.
    Kan jag bjuda en nötallergiker på min potatismos, eller ska jag ändra min kryddning??

Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig att stilla min nyfikenhet.

• Svar på tråden Du som är nötallergiker
  • busig79

Jag tål inte nötter och undviker muskot.

• Förhoppningar

Hej busig. Det var bussigt av sig att svara.
    Jag ska genast lägga in muskot på min mentala minneslista över produkter jag ska tänka mig för att använda när jag bjuder folk på mat. Det är ju inte lätt att komma ihåg vem som äter vad alltid...

Tack tack!

• Sesamfrö

Jag är nötallergiker mot nästan allt, men muskot har jag aldrig prövat mej på och håller mej gärna ifrån. Fast jag kan äta nötter i typ snickers, tårtor och sånt. Men aldrig rent ur en påse.. Tycker det är lite konstigt.

• danitra

Muskotnäten är ett frö och inte en nöt.

• busig79

Det är så himla olika. Det bästa är att fråga folk när man bjuder hem dem. Om vad de kan äta och inte.
    Nötter hänger ju ihop med ägg och stenfrukter oxå.
    Jag kan äta ägg och frukt men inte kiwi och nötter.

• Förhoppningar
    danitra skrev 2007-08-02 17:52:44 följande:
    Muskotnäten är ett frö och inte en nöt.
    Fast på min kryddburk står det klart och tydligt att det är en NÖT.
  • danitra

"Nutmeg is the actual seed of the tree, roughly egg-shaped and about 20–30 mm long and 15–18 mm wide, and weighing between 5 and 10 grams dried, while mace is the dried "lacy" reddish covering or arillus of the seed."

en.wikipedia.org

• blackangel
    http://allergi.nu/fragor/6670_Muskotnot

Googla på muskotnöt allergi så kommer det upp massor av information. Och det står även att det inte är en nöt. Fast man kan tro det.

Jag kan inte äta nötter, men muskot är inga problem.
  • elims

Det är väl olika från person till person. Jag är allergisk mot nötter, men muskot (och pinjenötter!) kan jag äta.

• danitra

Jordnöten är inte heller än nöt utan en jordsojaböna.

• Förhoppningar

Jaha, alltid lär man sig något nytt.

Tusen tack för era svar.

Svar på tråden Du som är nötallergiker