• Maggan81

Är allergi ärftligt?

Vet någon om det är större risk för barnet att utveckla en pälsallergi och/eller astma om en av föräldrarna (pappan i det här fallet) har det?

Finns det några rön om ifall det skulle vara bättre att utsätta bebben för pälsdjur för att minska risken för att den blir allergisk eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Är allergi ärftligt?
  • Små Hjärtan

Så vitt jag vet är  allergi ärftligt. Är själv allergiker, både min mamma och pappa är allergiker. Min äldsta son börjar visa tendenser till allergi tror även att mintingen har börjat.

En liten flicka beräknas komma den 6/9-07
  • Alle

Absolut! Risken ökar markant.
    Det finns inget som säger risken ökar/minskar om bebisen exponeras för pälsallergener - det är ärftligt.

Har man redan börjat utveckla någon form av allergi bör man undvika exponering.

Däremot så är det bevisat att ett alltför välstädat hem ökar risken för allergi. Man måste i lagom dos för att utveckla antikroppar.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Jag är själv atopiker, och sambon har mycket känslig hud, samt pälsdjursallergi. Sonen, 18 månader, har redan typiska atopiska symptom.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Dessie

Jag har allergi & astma, vår son har allergi & astma.
    Ingen av mina föräldrar är allergiska/astmatiker, men svärmor var det när hon levde.

Svar på tråden Är allergi ärftligt?