• miniGrynet

Hur är det att bo i Fruängen? :-)

Jag undrar om det finns boende i Fruängen härinne, som vill tala om hur det är att bo där?

Är det lugnt, trevligt och mysigt?
    Eller är det ibland lite stökigt kanske?

Bra förskolor/skolor? (gärna tips på dom!)

Bra affärer osv.

Känns det långt när man åker till city kommunalt eller med bil?

Vill veta mycket och lite till!

Tack för hjälpen!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hur är det att bo i Fruängen? :-)
  • miniGrynet

Puffar upp den lite!

• miniGrynet

Inga alls på FL som bor i Fruängen eller som vet nånting om det?

• Cavatine

Passerar Fruängen när jag byter från t-bana till buss när jag ska till IKEA. De gånger jag varit där har det varit lugnt och sett trevligt ut med torghandel och lite liv och rörelse. En kompis bor där och hon trivs utmärkt, men hon har inga barn så jag kan tyvärr inte tipsa om barnomsorg.

• miniGrynet

Cavatine

Tack för ditt svar!
    Ja, vi ska åka dit och titta lite i helgen för å känna lite hur det verkar, men det är alltid bra att höra lite ifrån de som bor där eller som känner till området.

• Cavatine

Jag kan inte Fruängenområdet alls egentligen, men av det jag sett från tunnelbanan så ser Västertorp och Hägerstensåsen ut som trevligare områden. Vi bor i Midsommarkransen och här är det väldigt trevligt, känns inte långt till stan alls. Jag kan cykla till Söder på 10 minuter, åka t-bana till city på 12-15 minuter...

Men, som sagt, om Fruängen vet jag mindre.

• miniGrynet

Nej, men det låter som om det inte är så långt bort ifrån stan.

Vi bor på Lidingö nu, men är lite sugna på att bo i hus, men det är så dyrt här.
    Säljer vi vår lägenhet kan vi köpa ett hus i tex Fruängen.
    Men vi vill inte komma så långt bort ifrån vänner, familj, stan och Lidingö.

• louice80

Jag bor inte i fruängen men jag har bott nära
    är uppväxt i solbega.

jag känner flera som bor där och har bara gott om säga om det

att åka kommunalt till stan tar ca 15 min

det finnsn ju ett centrum där med mataffärer.

förskolor vet jag inte så mycket om

men min syster gick i fruängskolan och hon trivdes jättebra där

mamma till viktor
  • miniGrynet

louice80

Ok, låter jättebra.
    Kollade lite på SL och såg att det tar ca 35-40 minuter att åka ifrån Fruängen till Lidingö, så det är ju inte så långt ändå.

Blir glad av att höra era åsikter!

• miniGrynet

En annan fråga som någon av er kanske kan svara på...

Går det att åka buss från Fruängen till stan?

• madebyinferno

Hade sonen på daghemmet Gläntan innan vi flyttade till Varberg och har bara gott att säga om dem, det är det jag saknar mest sen vi flyttade förövrigt trivdes vi toppen alla år vi bodde där

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • rollergirl

Jättetrevligt område! Nära till Långbro Park med liten damm/sjö, "lagom" centrum med det mesta, väldigt nära Stockholms centrum, sta´n bästa pizzeria precis vid Långbro...

Har bara gott att säga om Fruängen!!

• mästerkatten

Har bott i fruängen ett tag. Helt ok område. Endhållplats på T-banan, vilket var lite läskigt på nätter och kvällar tyckte jag. Kändes inte alltid helt tryggt att gå ensam (men det är det ju aldrig var man än går). Långbropark är trevligt. Nära till stan och till Kungens kurva!

• Dessie

Min mans kusin bor i Fruängen, i ett lugnt villaområde (Västerängsvägen) som ligger ganska nära centrum & Långbro - i deras område är det lugnt.

• Pyreluringen

Jag är uppvuxen i fruängen. Fast det är typ 26år sedan jag flyttade därifrån Har bara underbara minnen från den tiden. Hur det är där nu har jag tyvärr ingen aning om.

• meea

Bor själv i Fruängen...

Det är lätt att ta sig in till stan. Bara att hoppa på första bästa tunnelbana eftersom fruängen är ändhållplats på röda linjen. Tunnelbanan går var tionde minut och det tar ca 20 min in till t-centralen. Det är dessutom nära till kungenskurva där det finns många affärer:
    Onoff, siba, computer city, Ikea, sportex, Silvan, Cervera, micro, kontorab hm, lindex, skopunkten, dinsko, citygross, dressman, systembolaget, babyland, toys'r'us och flera andra som jag inte kommer på nu.

Det går väääldigt många bussar från fruängen så förbindelserna är oftast bra. Om man ska åka pendeltåg någonstans tar ban bussen till älvsjö (10 minuter) och tar pendeln därifrån.

Fruängen ligger alldeles vid motorvägen så det är lätt att ta sig dit.

Det finns två skolor i fruängen. Fruängsskolan och kunskapsskolan. Fruängskolan är till för åk 0-9. Kunskapsskolan är för 6-9 och är en friskola med lite annorlunda arbetssätt. Det finns även andra skolor i närheten t.ex. Västertorpsskolan, JohanSkytteskolan och Kämpetorpsskolan.

Det finns flera dagis i Fruängen, kan på rak arm komma på fyra stycken. Tyvärr vet jag inte så mycket om dem.

Det är ganska lungt i fruängen. På kvällarna brukar de hänga tonåringar i centrum, men de är rätt harmlösa. De tror att de är tuffa med sina moppar och vitblekt hår och allt, men runt klockan tio är det tomt för då har "tuffingarna" gått hem och lagt sig... Så stökigt skulle jag inte kalla det, de har bara ingen annan stans att vara...

Det finns flera mindra lekparker i fruängen och en större, "Vippan". Dessutom finns det ju Långbroparken

Det finns två mataffärer i fruängens centrum. Vi och Coop. De ligger ungeför 20 meter ifrån varandra och är ganska likvärdiga i pris. Det skillde inte många kronor i Pro's undersökning.

• buffen

jag har en killkompis som bor där, jag har hälsat på honom en gång och det var mysigt! väldigt lugnt för att vara så nära stan tycker han...

• miniGrynet

Tack snälla för era svar på mina funderingar om Fruängen!

Vi hann inte åka dit nu i helgen, men det lutar åt att vi "fegar" oss kvar lite på Lidingö ändå. Vi trivs men lyckades hitta ett hus som vi blev lite kära i i Fruängen.
    Men men, det kommer fler chanser!

Man vet ju man vad har, men inte vad man får... 

Svar på tråden Hur är det att bo i Fruängen? :-)