• Backagrevinnan

Dålig mage eller IBS, någon mer?

Hej!

Behöver råd av någon som har samma problem som jag. Har diarre dagligen, och kramp i magen. Har haft det nu i 8 månader och det har bara blivit värre. Kan ej gå i en affär utan att ha dasset under uppsikt.
    Har varit hos doktorn och tagit prover, kunde kanske hitta en tarm irritation eller så var det IBS. Ska göra ett prov nerifrån..
    Snälla finns där fler som jag. Lever på imodium och inolaxol.

• Svar på tråden Dålig mage eller IBS, någon mer?
  • Luddvar

Min mage har länge varit totalt knasig. Som din... Jag vet också vart varenda toalett finns i hela stan tror jag.
    Men den har faktiskt blivit lite bättre sen jag slutade med vanliga mjölkprodukter och bara kör med laktosfria varor. Det är en markant skillnad faktiskt. Helt bra är den inte men betydligt bättre.

• Anonym (nu lycklig)

Har haft besvär med min mage under säkert 10 år och fick diagnosen IBS för ca 4 år sedan. Accepterade det och har levt med det. Hade fruktansvärda magsmärtor framför allt på morgonen, sprang på toa 15- 20 ggr/dag.

I maj månad började jag lägga om kosten till GI och uteslöt kolhydrater för att snabbt gå ner i vikt. Upptäckte efter 2 dagar att magsmärtorna försvann! Har nu insett att antagligen är jag glutenallergisk och kanske också laktosintolerant.

Nu kan jag inte förstå hur jag orkat gå och mått så dåligt under alla år, att inte en enda läkare under denna tid kunnat förslå diet!

Är nu så lycklig över att må bra, inte ha ont, slippa springa på toa varje halvtimme, kunna äta när jag är ute på stan utan att behöva uppsöka toalett om jag väljer rätt saker.

Det konstiga var att jag första tiden gick med en enorm "tomhetskänsla" i magen, det var något som saknades. Till slut kom jag på att det var den ständiga tarmvärken som var borta!

En sak till nu kan jag gå på bio igen, har avstått från det pga att min mage ibland bullrade så jättehögt att jag skämdes för det!

Ett nytt liv har jag fått och är så glad.

• Backagrevinnan

Hej!
    Tack anonym ska test...Dricker du inte alls några mjölk produkter.

• Anonym (nu lycklig)

Jag håller ju fortfarande på och testar mig fram, äter youghurt (i olika former) och det går bra men det verkar som om jag har svårt för grädde typ i grytor och som vispgrädde tex till efterrätter. Har inte druckit vanlig mjölk på evigheter fick total avsmak för det under min sista grav.

Har också tyvärr upptäckt att jag inte kan äta hemlagad glass (gjord på grädde o ägg o socker) men däremot går köpeglass typ glasstrutar o sånt bra, det är väl ingen grädde i dem kanske!

• Jontes mamma

Har haft problem med min mage hela mitt liv. Började redan som nyfödd.

Kan inte äta eller dricka några större mängder mjölk/grädde. Använder nästan bara laktosfria produkter.

Nu lycklig: det är precis som du skrev, köpesglass innehåller inte någon riktig grädde alls. Det mesta är gjort på kemikalisk väg.

• Anonym (magen)

Får jag fråga en sak också? Mina magproblem uppstår i stort sett bara när jag ätit mat (middag, sällan lättare mål). Då får jag ofta springa på toa direkt efteråt och är riktigt kass! Sedan är det bra igen. Det går ofta i perioder, ibland får jag diarée efter nästan varje middag under en period, och ibland kan det gå nån månad eller två utan besvär. Jag har verkligen försökt tänka på om jag ätit något speciellt dessa måltider, men inte hittat något samband. Trodde det kunde vara laktos först.

Det enda sambandet jag märkt är att det ofta blir värre när maten är kryddstark, samt om jag äter för fort och för mycket.

Kan detta vara IBS?

• Hopp78

Jag lider av irriterad tarm. Har gjort det i några år nu. Ngt jag själv har fått göra är att byta ut mjölken mot en laktosfri sådan.

Man ska inte äta kryddstark mat, fet mat eller för stora portioner. Min make lider av IBS och han äter medicin mot det. Men han måste oxå välja laktosfria produkter för att inte irritera tarmarna.

Däremot funderar jag på om jag är glutenallergiker ändå. Gjorde en gastroskopi för 2 år sedan men dom proverna var negativa. Men jag får ändå springa på toan så fort jag har ätit pasta som ex.

Men i alla fall... byt till laktosfria produkter och se om det gör ngn skillnad. Det har hjälpt mig och min man iaf.

• Backagrevinnan

Hej Hopp78!
    Vilken medicin har din man för ibs? Dom säger att där inte finns någon.

• Hopp78

Hej TS!

Jag måste få kolla upp det med honom vad medicinerna heter. Han har ngt som gör att han få mindre gaser och en annan medicin som stoppar hans diaréer.
    Läkaren som skrev ut dom sa att dom var bra för patienter med IBS.
    Jag återkommer med medicin namnen, så fort mannen har vaknat.

• sanna91

Hejsan!

Jag har också kass mage och det har jag nog alltid haft men det har varit betydligt värre under cirka 4 år. Nu är jag dock relativt bra - behöver oftast bara gå på toa ett par gånger varje morgon och då behöver jag en toa - snabbt.

Jag har gjort utredningar, blodprover, fecesprover (skitprov), jag har testat mot gluten och laktos. Jag trodde också under lång tid att det laktosen men tydligen så tål jag det. Jag har även gjort rektoskopi och coloskopi men ingenting har visat något fel och då får man ju den roliga diagnosen IBS som det inte finns någon "behandling" för.

Jag har också under perioder försökt alla möjliga kostförändringar men det verkar inte hjälpa nämnvärt. Ibland äter jag pasta och mjölkprodukter och det går bra, ibland inte. Ibland provar jag utan bröd och det går bra, ibland inte.

För mig verkar det inte spela någon roll vad jag äter - ibland bara kommer besvären ändå.

Har försökt få remiss till dietist men det är tydligen inte så lätt i vårt landsting.

Det pos är väl att det faktiskt kan gå över av självt om man har tur.

• Hopp78

Hej Backagrevinnan!
    Nu vet jag vilka mediciner min make äter.
    Dom heter: Loperamid merck 2 mg och Dimetikon 200 mg.

Dom hjäper honom bra enligt honom själv.

• Backagrevinnan

Hej hopp78
    Tack för svaret..
    Loperamid är det samma som imodium, dimor?
    dimetikonär det samma som miniform ?
    Vil du fråga honom och hur mycket tar han och när?

• forever love

dimetikon är mot gaser o loperamid är mot diarre..provat själv men funkade inte på mig....

• Hopp78

Ja det är som forever love skrev.
    dimetikon är mot gaser o loperamid är mot diarre.

Han tar 1 tablett av varje sort varje dag. Gör han inte det, så får han springa på toan flera ggr om dagen. Men han kan ta flera om han måste så klart. Det är bara vad han själv har kommit fram till att han behöver.

Denna medicin hjälper nog inte alla, men det skadar ju aldrig att prova. Anser jag iaf.
    Bara höra av dig om du undrar ngt mera!
    Hoppas du får ordning på magen.
    Kramar Emma

• Glitzy

Här är en till med IBS. Lever också med imodium och inolaxol. Vilken inolaxol använder du? den gröna eller den röda??
    Min läkare skrev ut den röda, ska enligt recept ta två dos-påsar på morgonen och en på kvällen. Tycker det hjälper noll. Hur mycket tar du?
    Läste någonstans att den gröna ska vara bättre mot diarre, kanske man ska prova det.
    Jag har lidit av detta sedan jag var 18 år (är 25 nu) och det har varit liite bättre i perioder men fattar inte hur jag ska stå ut med det här resten av mitt liv :-/

• Backagrevinnan

Hej!
    Tack för alla svar, som ni gett mig. Då hade jag rätt angående tabletterna, det är samma sorter fast andra namn.
    Tar dimetikon ibland, likadant med imodium. Men det hjälper inte på mig.
    GLITZY= Använder dom gröna, hjälper mig lite ialla fall, har lite fastare avföring. Tar två på morgonen, plus lite proviva shots. Måste springa på förmiddagen men sen lungnar den sig lite under dagen. behöver inte springa på toa direkt, kan hålla mig lite bättre.

Svar på tråden Dålig mage eller IBS, någon mer?