Täcka tårtor med? (inte marsipan!)
Vad kan man täcka över/lägga som "lock" på tårtor om man inte vill ha marsipan? Vill göra lite tjusigt, blir ju så slätt å fint men gillar inte marsipan... Nån som har nåt bra tips?
Vad kan man täcka över/lägga som "lock" på tårtor om man inte vill ha marsipan? Vill göra lite tjusigt, blir ju så slätt å fint men gillar inte marsipan... Nån som har nåt bra tips?
Det finns ju Sugarpaste t.ex. eller smörkräm.
Hur får man de? E de så man kavlar ut de till en platta som man kan lägga på? Som du hör så kan jag INGENTING om tårtor alls... men vill så gärna göra fina tårtor till min sons 1-årskalas!
ja man kavlar ut det lika som marsipan.
här kan du kolla om du vill
www.flickr.com/photos/nordis77
Sugarpasten kavlar du ut precis som marsipan, ganska smidigt att arbeta med tycker jag.
Smörkräm har jag aldrig använt på tårtor (är lite nybörjare jag också, men har ändå testat en del) men det kan man spritsa ut eller smeta ut med en slickepott.
Fru humla:
Hade du en form till Mumintårtan?
Var köpte du den isåfall?
nej jag har inga formar.
mumin är lika stor som en långpanna.
jag skriver ut en bild på det jag ska göra och förstorar dem sedan för hand. jag är kass på att rita men det blir ungefär som att rita mönster när man syr kläder.
det man ska tänka på är att inte göra för små detaljer när man skär ut de försvinner lätt under grädden och sugarpasten
Nån som kan tipsa om nån god tårta? Vill ha såndär sugarpaste uppepå å så gärna choklad i, åså nåt fint möster så som Fru Humla gjort!
jag har fyllt mina stora tårtor frestas chokladmousse med crisp... alltså INTE sån vanlig chokladpudding som alla kör med..det är äkligt
och det andra lagret har jag kört banan det funkar för de flesta å med choklad så är det ju knappt nån som märker va det är*S*
annars så är dte ju gott att köra jordgubbar i mixern med socker å lite grädde å göra vaniljkräm på andra lagret.
provade en gång att ha choklad å ananas...inget som jag gillade men de som vill ha en lite syrligare tråta kan det ju funka...
vilket mönster var det du tänkte på danielaa?
Fru Humla: Tack så jättemycke för tips! Ska nog prova den me chokladmousse!
Vill ha nån fin form så som du gjort me bilen eller mumintrollet å dom! Va himla söta!
vart får man tag i sugarpasten?? finnsd en i olika färger eller hur färgar man den?? marsipan da? finns den bara i rosa o grönt??
en fråga till er tårtbagare! kan man göra en tårtbotten och sen skära bitar o lixom pussla ihop dem? typ om jag vill göra en blomma. att jag skär ut 6 cirklar och sen sätter ihop dem bara med hjälp av sugarpast eller marsipan?? sitter det ihop då?
hej anja!
kolla inlägg 2 där kan man köpa både sugarpaste å marsipan i en massa olika färger. funkar jättebra att beställa där, det kommer hem ganska fort.
man kan oxå välja att beställa ofärgat å då finns alla färger på paletten att färga med. det är lite krångligt att få till bra färg å sen kavla osv så jag rekommenderar inte det om du är nybörjare. ine till ett helt lock iaf men om man vill färga å göra dekorationer fixar man det nog.
sen om du kolla inlägg 4 så kan du titta på mina tårtor.
om du vill göra en blomma tycker jag du ska göra en trippel eller fyrdubbel sats med sockerkakssmet å grädda den i långpanna...då får du en jättestor rektangel som du kan skära ut en blomma ur. större blomma än så tror jag inte du kan göra för det är himla svårt att kavla ut sugarpaste/marsipan till så stora tårtor. inte så himla snyggt att skarva tvärs över heller.
långpanne-kakorna brukar oftast bara gå att dela i två lager så vill man ha tre lager i tårtan brukar jag använda spillet runt figurern till att pussla ihop det mittersta lagret alternativt baka 2 långpannor med kaka å använda tre lager men då måste man ha ett sockerkaksrecept som inte blir så tung kaka annars blir tårtan gärna väldigt stabbig.
jag har ett recpet där det är många ägg i. så på en trippel har man nog 9 ägg tror jag.
är ni med?
varifrån kan man köpa sånt sugarpaste?