• PiaLottan

Hjälp! glutenfritt, laktosfritt och nötfritt i ett??!!

Min bror har blivit både gluten- och laktosintolerant (och jag själv nötallergiker)och nu ska jag fixa mat i dagarna 4 när han och några andra dyker upp om några veckor. Finns det recept överhuvudtaget på mat, kakor och matbröd som passar honom? Skapligt lätt att hitta recept för antingen eller men för allt - är detta möjligt? Snälla, nån med några tips?

• Svar på tråden Hjälp! glutenfritt, laktosfritt och nötfritt i ett??!!
  • meic

Hej!
    Jag har samma allergier, vad är det mer specifikt du vill veta så kan jag gärna hjälpa dig!

• Lisa 74

Bröd borde inte vara ngt problem. Glutenfritt bröd i butiken innehåller sällan mjölk och inte heller nötter.
    Sås kan du ju göra på sojagrädde tex om inte han reagerar på soja?
    Annars kan du ju göra lite tomatbaserade såser. (krossad tomat, vitlök,basilika, buljong och mixa).
    Sweet chili och olika chutneys är ju gott.

Skriver lite förslag:

Korv m glutenfria makaroner.
    Kyckling i buljong med rotfrukter och örter.
    Lax m pesto gjort på solrosfrön (fråga honom om ost, många laktosintoleranta kan äta hårdost) och ris.
    Köttfärsbiffar (utan ströbröd) med potatis och löksky.
    Rostbiff, bakpotatis, god sallad , vitlöksmör gjort på  mjölkfritt bordsmargarin.
    Kassler i ugn med timjan, oregano och laktosfri grädde.
    Pytt i panna

Kanske ngt som passar.

Hittar du inga kakrecept kan du ju alltid kolla på glutenfria hyllan i affären efter ngt gott. 

Hoppas att ni får det trevligt.

• cia70

När det gäller fika så brukar jag göra kokoskakor.
    200g kokos, 2 ägg och 2 dl socker, blanda ihop, gör "toppar" och in i ugnen.
    Gott och kan ätas av alla.-

• Lisa 74

Kan nötallergiker äta kokosnöt?

• LAA

Jag har en tårta som passar er i alla fall, byt bara ut den vanliga grädden mot laktosfri. Jättegott och väldigt enkelt!

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=528893

• cia70

Jag tål inte nötter men kan äta kokos, men det är kanske olika...

• LAA

Men kokosnöten är ju ingen nöt på riktigt, citat från Wikipedia:
    "Botanically, a coconut is a simple dry fruit known as a fibrous drupe (not a true nut). "

• Lisa 74

Cia 70: Jag har för mej att jag hört detta förut om kokos, det var därför jag frågade. Undrar varför det är så... 

• abnocto

Leta upp glutenfria recept och se till att du byter ut det som innehåller laktos med laktosfritt som finns i alla möjliga varianter idag i kylhyllan.
    Nötter är det väl sällan i mat så det borde inte vara några problem.
    Jag tror man blir mer orolig om man själv inte har några allergier och bara ser alla problem. Men tänk efter så ska du se att du kan göra allt möjligt. Och är det så att du ska baka ohc vill ha tips på bra bröd o kakor så kan jag säkert hitta några åt dig.

Svar på tråden Hjälp! glutenfritt, laktosfritt och nötfritt i ett??!!