aktivera en bebis ??
tips på vad man ska göra för att aktivera och träna ett spädbarn?? När kan man lägga bebisen under babygymet eller i babysittern??
tips på vad man ska göra för att aktivera och träna ett spädbarn?? När kan man lägga bebisen under babygymet eller i babysittern??
Kikade in hos dig och såg att din bebis var nyfödd. En nyfödd kräver oftast ingen aktivering utan mycket närhet och gos. Prata mycket, sjung och mys. Njut av den här första tiden.
Min son började intressera sig för babygymmet när han var runt tre månader, men bara korta stunder. Babysittern använde vi lite då och då från några veckors ålder, mest för korta stunder.
oki då blir det en massa godnatsånger då hihi tack för hjälpen
Köp en sån där bok från Goboken som är en spegel och bilder i..den stimulerar ditt barn till att ligga på mage när den leker..men är din bebis nyfödd är det lite tidigt kanske
de e alltid bra med lite tips för längre fram så man har de e bakhuvudet, jag menar snart e han ju stor..
Träna ett spädbarn? Det gör de så bra själva... Eller menar du typ nackmusklerna? Då är det görbra att bära mycket och låta barnet hålla huvudet så mycket det klarar själv. Görbra nackträning. Och låt barnet ligga på magen mycket redan från början så vänjer det sig och tycker inte att det är otäckt senare.
MIna barn har börjat uppskatta babygymmet vid ca 7-8 veckors ålder.
Men det bästa för att stimulera ditt barn är att gå omkring och bära, småprata och röra dig. Skaffa gärna en sjal eller sele så blir det lättare. Visa blommorna i fönstret, fotografier, tavlor, prydnadssaker, böckerna i bokhyllan, mjukisdjur, leksaker etc .Småprata och förklara vad det är ni tittar på. Låt barnet vara med när du gör vardagssaker (fast vissa saker blir för jobbigt med ett barn på magen)
Lek genom att leka tittut eller för de riktigt små, bara vriera avståndet mellan era ansikten och göra roliga ljud. Kittlas eller prutta på magen.
Ha det så skoj!
Du kommer väldigt långt med kroppskontakt och att prata med en sån liten!
Lägg honom framför dig i knät, ha ditt ansikte när och prata med honom, gör grimaser och sånt.
Redan som nyfödda kan de härma sina föräldrar, t.ex sträcka ut tungan.
Prova det!
Annars är det som sagt närhet de behöver i den åldern. Han kommer själv visa när han intresserar sig för saker omkring sig. Låt honom ta sin tid.
Som sagt, det är mest mycket gos och mys i soffan i början. Min 3,5 månaders kille intresserade sig ganska tidigt för babygym och babysitter, vid 2 månader. Han var aktiv redan i magen, så jag är inte förvånad. Nu är det stå och sitta som är roligast
ja precis för att träna nackmusklerna osv.. bra tips tack