• pulmones

Vad är en cysta?

Vad består den av och varför uppkommer en sån?. Går de bort själva sen?. Jag är gravid och har fått en sån i livmodern. Läkaren sa inte något bara nämde det så jag antar att det inte är farligt men vad är det?

• Svar på tråden Vad är en cysta?
  • slas

(sv.wikipedia.org/wiki/Cysta)

"En cysta är en vätskefylld blåsa som kan uppkomma i många av kroppens organ. Fenomenet namnges beroende på lokalisering, så en cysta i njuren kallas cysta renis och en cysta i levern kallas cysta hepatis. I de flesta fall är cystor ofarliga och behöver inte behandlas men i sällsynta fall kan en cysta bli så stor att den trycker på omgivande vävnad och på så vis orsakar skada. Cystor skall inte förväxlas med tumörer."

• Tettan
    slas skrev 2007-08-02 22:26:05 följande:
    (sv.wikipedia.org/wiki/Cysta)"En cysta är en vätskefylld blåsa som kan uppkomma i många av kroppens organ. Fenomenet namnges beroende på lokalisering, så en cysta i njuren kallas cysta renis och en cysta i levern kallas cysta hepatis. I de flesta fall är cystor ofarliga och behöver inte behandlas men i sällsynta fall kan en cysta bli så stor att den trycker på omgivande vävnad och på så vis orsakar skada. Cystor skall inte förväxlas med tumörer."
    Tack slas. Jag undrade också. Jag har opererat bort en cysta i eller vid livmodern som hade "vridit sig". Det gjorde ont, ska jag säga. Läkarna på akuten trodde att jag hade blindtarmen, så ont hade jag...
  • pulmones

tack snälla för det braiga svaret !!

slas skrev 2007-08-02 22:26:05 följande:
    (sv.wikipedia.org/wiki/Cysta)"En cysta är en vätskefylld blåsa som kan uppkomma i många av kroppens organ. Fenomenet namnges beroende på lokalisering, så en cysta i njuren kallas cysta renis och en cysta i levern kallas cysta hepatis. I de flesta fall är cystor ofarliga och behöver inte behandlas men i sällsynta fall kan en cysta bli så stor att den trycker på omgivande vävnad och på så vis orsakar skada. Cystor skall inte förväxlas med tumörer."
Svar på tråden Vad är en cysta?